Sosiaali- ja terveyspalvelut – Uutiset Sosiaali- ja terveyspalvelut – Uutiset

Takaisin

Huolen ja epävarmuuden sietäminen poikkeustilanteessa

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Ajatus koronavirukseen sairastumisesta voi herättää ahdistusta tai pelkoa. Varotoimenpiteiden tarkoituksena on huolehtia, että virus ei leviä tarpeettomasti ja hoitoa tarvitseville voidaan turvata oikeanlainen hoito.

Asioiden pohtiminen voi tuoda helpotuksen ja hallinnan tunteen hetkeksi, mutta huoliajatusten jatkuva toistuva läpikäyminen voi myös lisätä huolestuneisuutta. Koko elimistö voi tällöin kuormittua ja alkaa käydä ylikierroksilla.

Epävarmuuden sietämistä voi opetella

Koronaepidemian synnyttämä epävarmuus voi koskea muun muassa sairastumista, koti- ja perhe- tai työtilannetta tai hoitoon pääsyä. Myös eristyksissä olemiseen liittyy tyypillisesti epävarmuutta. Koska elämäntilanne on yllättäen muuttunut, saattaa tuntua siltä, ettei voi lainkaan ennustaa tulevia tapahtumia.  

Koska epävarmuutta on usein vaikeampi sietää, kaikkien asioiden varmisteleminen voi tuntua erityisen tärkeälle. Täyttä varmuutta ei kuitenkaan voi saavuttaa, joten pyrkimys varmuuden saavuttamiseen voi kuluttaa energiaa tarpeettomasti. Epävarmuuden sietämisen opetteleminen auttaa vähentämään huolen tunnetta ja omia arjessa selviytymisen taitoja voi myös harjaannuttaa poikkeustilanteessa.

Mistä helpotusta?

  • Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pitää yhteyttä läheisiin puhelimitse ja etäyhteyksien avulla.
  • Kannattaa keskustella yhdessä myös luotettavien tiedonlähteiden asiaan liittyvistä ohjeista sekä ihan tavallisista muista arkisista asioista. ​​​
  • Ajatusten ja tunteiden jakaminen toisen kanssa auttaa useimmiten voimaan paremmin ja avartaa omia näkemyksiä tilanteesta.
  • Arkirutiinien ja säännöllisen vuorokausirytmin noudattamisella voi myös helpottaa huolen tunnetta ja parantaa mielialaa:
    • nukkuminen, syöminen, liikkuminen ja mahdollisuuksien mukaan muu itselle mielekäs tekeminen, kuten lukeminen sekä musiikin, kirjojen ja kuunnelmien kuunteleminen, käsityöt tai muut kotona mahdolliset harrastukset, tv-ohjelmien katsominen tai vaikka internetin hyödyntäminen​​ itseopiskeluun.
  • Muihin asioihin ja tekemiseen keskittyminen antaa elimistölle aikaa hengähtää ja vapauttaa kehoa ylikierroksista.
  • Mielekäs ajankäyttö, vaikka pieninäkin hetkinä, tukee psyykkistä jaksamista ja fyysistä hyvinvointia.
  • Jos voimavarat ovat vähäisemmät, arjen toimien pilkkominen pienempiin osiin voi auttaa selviytymään niissä. Arkiaskareiden tekeminen kannattaa tehdä oman jaksamisen mukaan. Usein helpointa on aloittaa itselle rutiiniluonteisista tehtävistä.
    • Pohdi, mitkä asiat voivat tuoda päivääsi selkeän päivärytmin. Mihin asioihin ajan käyttäminen tuntuu mielekkäältä? 
  • Huolenpitoon itsestä kuuluu lepo ja säännölliset ateriat silloinkin, joten levosta ja ravinnon saannista tulee pitää huolta.


Lisätietoja THL:n ja Mielenterveystalon verkkosivuilta

Laadukas ja luotettava tieto lievittää ahdistusta. Tärkeää on seurata luotettavia tiedonlähteitä, esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuja thl.fi: ajankohtaista koronaviruksesta.

Omahoito-ohjeita ja harjoitteita Mielenterveystalon verkkosivuilta www.mielenterveystalo.fi: Koronavirukseen liittyvä huolen ja epävarmuuden sietäminen.

Muista myös muut Mielenterveystalon omahoito-ohjelmat, jossa paljon tietoa ja tehtäviä helpottamaan huolta ja tukemaan arjessa pärjäämistä:


Tietoa tuesta kaupungin verkkosivuilta

Kuopion kaupungin verkkosivuille on laadittu tukisivut eri kohderyhmille koronaviruksen aiheuttamaan poikkeustilanteeseen, jonne on koostettu monipuolisesti eri palveluita ja joissa löytyy apua myös henkiseen tukeen. Tiedotteesta www.kuopio.fi/-/tukea-poikkeustilanteeseen-lapsiperheille-nuorille-ja-ikaihmisille löydät linkit noille sivuille.

Kaupungin verkkosivuilta löytyy tietoa myös neuvontapuhelimista: www.kuopio.fi/koronavirus-neuvontapuhelimet. Sieltä löytyy yhteystietoja esimerkiksi keskusteluun ja henkiseen tukeen.

Lisäksi Hyvän mielen kioski -verkkosivulle on kerätty erilaisia Kuopion kaupungin ja muiden toimijoiden tarjoamia kulttuuri- ja liikuntavinkkejä sekä apua elintapamuutoksiin. Ehkä juuri nyt on hyvä hetki oppia uutta, huolehtia kunnosta, parantaa elintapoja tai nauttia elämyksistä, joihin ei aiemmin ollut aikaa tai mahdollisuutta. Tutustu Hyvän mielen kioskiin ja löydä virtuaalista ajanvietettä: www.kuopio.fi/hyvanmielenkioski

 

LÄHDE: Mielenterveystalo.fi

 


Uutiset aiheittain Uutiset aiheittain