Sosiaali- ja terveyspalvelut – Uutiset Sosiaali- ja terveyspalvelut – Uutiset

Takaisin

KERTTU - sujuvammin kiireettömään hammashoitoon

Savotalon hammashoitolassa aloitetaan syyskuussa uusi vastaanottomalli, joka perustuu asiakkaan hoidontarpeen mukaiseen joustavaan hoitoaikaan. KERTTU-vastaanotolla pyritään saamaan hoitojakso valmiiksi mahdollisimman vähillä käyntikerroilla ja lyhyellä aikavälillä.

Asiakkaan tullessa vastaanotolle ensimmäistä kertaa tehdään hammaslääkärin tutkimus, arvioidaan hoidontarve ja tarvittava hoitoaika.  Kohtuullisen vähän hoitoa tarvitsevan aikuisen hammashoito pyritään tekemään yhdellä käyntikerralla valmiiksi. 

Kerttu – vastaanotolle asiakas saa kiinteän vastaanottoajan sijaan tunnin mittaisen aikaikkunan, jonka sisällä hoito tulee alkamaan. Asiakkaalle lähetetään tarkka vastaanottoaika tuon aikaikkunan sisälle tekstiviestillä 30 minuuttia ennen hoidon alkamista. Hoitoon ilmoittaudutaan Savotalon KERTTU-vastaanoton asiakaspalvelupisteessä, jossa on käytössä myös itseilmoittautumispiste.

KERTTU-vastaanottomalli vähentää hoitojen käyntikertoja

Vastaanottomallin etuna on se, että asiakas yleensä selviää vähemmillä hoitokerroilla ja hoitojakso saadaan valmiiksi nopeammin. Asiakas maksaa hoitotoimenpiteistä saman verran kuin tavanomaisellakin vastaanotolla, mutta käyntimaksuja tulee yleensä vähemmän, kun kerralla hoidetaan enemmän. Hoitojakson loppusumma voi olla siis pienempi, vaikka yksittäinen lasku onkin tavanomaista suurempi.

KERTTU-vastaanotolla työskentelee arkisin kuusi hammaslääkäri-hammashoitaja-työparia, kolme suuhygienistiä ja asiakaspalvelija, ja se toimii Savotalon vastaremontoidun 1-aulan tiloissa.

KERTTU-vastaanotto sopii aikuisille, joiden on mahdollista tulla vastaanotolle joustavasti ja joilla on käytettävissä matkapuhelin. Hoitoon kutsutaan aluksi asiakkaita kiireettömän hoidon jonosta sekä aiemmin käyneiden, aikaa odottavien jonosta. Asiakkaan mahdollisuus tulla KERTTU-vastaanotolle arvioidaan aikaa varattaessa tai ensimmäisellä vastaanottokäynnillä. 

Uudella toimintamallilla apua jonojen purkamiseen

Kuopion kaupungin suun terveydenhuoltopalvelujen tavoitteena on purkaa kiireettömän hoidon jono kokonaan ja päästä tilanteeseen, jossa ajat uusien asiakkaiden tarkastuksiin ja hoitoon voidaan antaa suoraan ajanvarauksesta. Kuopiossa puretaan jonoa omin voimin sekä ostopalveluna iltaisin ja viikonloppuisin syksyn aikana. Lisäksi hoitoon pääsyä nopeuttavat kokonaishoidon sekä lohkeama- ja juurihoitopalvelusetelit. Aiemmin Kuopion kaupungin suun terveydenhuollossa tarkastuksessa ja hoidossa käyneet voivat varata yksilöllisesti määritetyn hoitovälin ja hoidontarpeen mukaan ajan vastaanotolle entiseen tapaan.

Koronan aiheuttamien viivästyneiden hoitojaksojen purkaminen kestää arvioiden mukaan jopa pari vuotta, mutta kuuden kuukauden hoitotakuuseen päästään todennäköisesti jo kevään 2022 aikana. Suun terveyden kiireetön hoito on ollut ruuhkautunut jo vuoden 2020 alusta, ja viime kevään ja kesän aikana koronatilanne kasvatti jonoa entisestään. Tällä hetkellä odotusaika kiireettömään hammaslääkärin tutkimukseen on enimmillään noin yhdeksän kuukautta ja jonossa on noin 2 800 asiakasta, joista Terveystalo hoitaa ostopalvelusopimuksella 1 500 asiakasta Canthian hammashoitolassa virka-ajan ulkopuolella. 

Lue lisää verkkosivuiltamme www.kuopio.fi/suun-ja-hampaiden-hoito.