Suun terveydenhuollon ajanvaraus ja neuvonta

Koronavirustilanteen tuomia muutoksia:

 

Kiireetön hoito siirretään eteenpäin kaikilta seuraavilta asiakkailta:

  • todettu tai epäilty koronainfektio.
  • jotka ovat matkustaneet ulkomailla viimeisen 14 vrk:n aikana.
  • joilla on hengitystieinfektion oireita ja/tai kuumetta.
  • jotka ovat karanteenissa perheenjäsenen sairastaessa koronainfektiota.
  • yli 65-vuotiailta.

Kiireettömät hoitoajat pyydetään perumaan itse, jos teillä on:          

  • Säännöllistä lääkitystä vaativa sydänsairaus (ei lievä verenpainetauti)
  • Säännöllistä lääkitystä vaativa keuhkosairaus (esimerkiksi säännöllistä lääkitystä saava astmapoti­las)
  • Säännöllistä lääkitystä vaativa diabetes
  • Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
  • Vastustuskykyä heikentävä tauti, esim. leukemia, lymfooma, HIV-infektio
  • Tauti, johon henkilö saa vastustuskykyä heikentävää hoitoa (elinsiirto, solunsalpaajat, TNF-alfasalpaaja, kortikosteroidi >15 mg/vrk yli 2 viikkoa, muu immuunivastetta heikentävä hoito)
  • Krooninen neurologinen sairaus tai hermolihastauti
  • Sairaalloinen ylipaino (BMI eli Body Mass Index yli 40)
  • Henkilöt, jotka tupakoivat päivittäin

              (Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö)

Varaattehan itse uuden kiireettömän ajan elokuun 2020 puolivälin jälkeen.

Ajanvaraus on voimassa, jos sitä ei ole peruttu suun terveydenhuollosta. Mikäli puhelunne koskee vastaanottoajan perumista, olkaa ystävällinen ja jättäkää takaisinsoittopyyntö. Ajanvarauksemme on ajoittain ruuhkautunut.

Sähköinen ajanvaraus on toistaiseksi poissa käytöstä.

Ajanvaraus ja aikojen peruminen

 

Puhelut ohjautuvat asiakkaan valinnan perusteella asiakaspalvelun käsiteltäviksi kiireettöminä tai kiireellisinä asioina. Hammashoidon kiireellisiin puheluihin vastataan soittoaikana koko ajan ja hoitoon pääsee hoidon tarpeen kiireellisyyden mukaan. Mikäli kaikkiin kiireettömiin puheluihin ei pystytä vastaamaan, voi asiakas jättää puhelinpalvelujärjestelmään soittopyynnön, johon vastataan saman päivän aikana.

OSCC-puhelinpalvelujärjestelmän kautta voi asioida normaalisti sekä varata ja peruuttaa ajan. Saman ja seuraavan päivän ajan peruutuksen voi tehdä valitsemalla järjestelmässä kiireellisen hoidon tarpeen.

Lisätietoja: ylihammaslääkäri, Maija Rajamaa, 044 718 6601, maija.rajamaa(at)kuopio.fi

Hammashoitoon pääsee hoidon tarpeen kiireellisyyden mukaan. Ajanvaraus tehdään soittamalla suun terveydenhuollon keskitettyyn ajanvaraukseen:

017 186 611, ma-pe klo 7.45-11.00

Ajanvarauksessa arvioidaan hoidon tarpeen kiireellisyys. Ajanvarauksessa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Hammashoidon päivystyksen yhteystiedot virka-ajan ulkopuolella tämän sivun oikealla palstalla.

Sähköinen asiointipalvelu


Sähköisen asiointipalvelun avulla voit tarkistaa suun terveydenhuoltoon varatun ajan. Palvelun kautta voit perua ja siirtää hammashoitajan tai suuhygienistin vastaanotolle varatun ajan. Sähköistä asiointipalvelua voi käyttää asiakas, jonka puhelinnumero on rekisteröity suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmään. Sähköisen asiointipalvelun kautta ei voi varata ensimmäistä uutta aikaa. Muista ilmoittaa myös suun terveydenhuoltoon, jos puhelinnumerosi on muuttunut.

Ajanvarauksen tekstiviestimuistutus


Asiakkaita muistutetaan tulevasta vastaanottoajasta tekstiviestillä, joka lähetetään asiakastiedoissa olevaan matkapuhelimeen kaksi päivää ennen vastaanottoaikaa. Peruuttamatta jääneestä ajanvarauksesta peritään 15 vuotta täyttäneeltä henkilöltä 50,80 euron maksu riippumatta siitä, onko tekstiviestimuistutus tullut perille.

Tekstiviestissä näkyy asiakkaan nimi ja aikaa koskevat tiedot. Ennen tekstiviestin saapumista asiakas on saanut tiedon vastaanottoajasta jo aiemmin, joko kirjeitse, puhelimitse tai käydessään vastaanotolla.

Peruutusaikapalvelu


Kuopion kaupungin suun terveydenhuollossa on otettu rajoitetusti kokeiluun peruutusaikapalvelu. Palvelun tarkoituksena on tehostaa lyhyellä varoitusajalla vapautuvien hoitoaikojen käyttöä. 

Peruutusaikapalvelun kautta saat tiedon viime hetken ajoista hammashoitoon hoidontarpeesi mukaan. Ilmoitus vapautuneesta ajasta lähetetään tekstiviestillä usealle henkilölle ja nopeimmin viestiin vastannut saa ajan. Mikäli et halua tarjottua aikaa, sinun ei tarvitse vastata viestiin.

Peruutusaikapalvelu on tarkoitettu jo hoidossa olevien ja hoitotakuujonossa odottavien potilaiden pikaisiin ajanvarauksiin.

Hammaslääkärin päivystys iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä


Virka-ajan ulkopuolella asiakkaan tulee soittaa neuvontanumeroon 116 117. Virka-ajan ulkopuolella ei vältämättä ole paikalla hammaslääkäriä vaan hänet kutsutaan tarvittaessa.

Hammashoidon kiireellisen ensiavun kriteerit iltaisin, arkipyhinä ja viikonloppuisin

  1. Selkeä turvotus, suun avausrajoitus, nielemisvaikeus.
  2. Pahoinpitelyt, hammastapaturmat tai leukamurtumaepäilyt.
  3. Voimakas hammasperäinen kipu (jatkuvaa, estää unen saannin, särkylääkkeet eivät auta).
  4. Voimakas purentaperäinen kipu. Estää pureskelun hampaan heilumisen tai voimakkaan kivun takia. Suun avausrajoitukset.

Suun terveydenhuollon ajanvaraus Suun terveydenhuollon ajanvaraus

Ajanvaraus ma-pe klo 7.45-11.00

017 186 611

Hammaslääkäripäivystys ma-pe

  • klo 7.45-16 p. 017 186 611
     
  • klo 16.00 jälkeen p. 116 117 -neuvontanumero

Hammaslääkäripäivystys arkipyhinä ja viikonloppuisin

Klo 8-9, 017 174 020

muuna aikana p. 116 117 neuvontanumero

Maaningan hammashoitola suljettu maalis-huhtikuun Maaningan hammashoitola suljettu maalis-huhtikuun

Maaningan hammashoitola suljettu 2.3-30.4.2020 remontin vuoksi.

Yhteydenotot: ajanvaraus 017 186 611 ma-pe 7.45-11

hammaslääkäripäivystys 017 186 611 ma-pe 7.45-16