Asiakaspalvelumalli 

Työnhakijoiden asiakaspalvelumalli uudistui toukokuussa 2022. 

Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Tämä vaikuttaa asiakkaan arkeen useammalla tavalla:  tapaamiset kasvokkain oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistui ja karenssit lievenivät. 

Keskeisimmät muutokset asiakaspalvelumallissa työnhakijalle ovat

  1. Kohtaat omavalmentajaasi tätä nykyä aiempaa useammin.
  2. Seuraamukset työttömyysturvaan lievenivät. Ennen seuraamuksia työttömyysturvaan, työnhakija saa muistutuksen työnhakijan velvollisuuksista.
  3. Työnhakuvelvollisuus määritellään yksilöllisesti. Pääsääntöisesti kunkin hakijan tulee hakea neljää työmahdollisuutta kuukausittain. Voit itse valita haettavat työpaikat. Jos työtä ei saa, työttömyysetuus ei pienene. 

Enemmän tukea työnhakijalle

Uudessa mallissa työnhakunsa aloittanut asiakas pääsee nopeammin keskustelemaan työllistymiseensä liittyvistä asioista asiantuntijan kanssa. Aloituskerran jälkeen tapaamisia järjestetään aiempaa tiuhempaan tahtiin ja yksilöllisemmin henkilön omaan tilanteeseen liittyen. Osa tapaamisista järjestetään kasvokkain paikan päällä kunnan tiloissa. Tavoitteena kohtaamisissa on, että asiakas saisi riittävästi kaipaamaansa tukea. Asiakkaan oma vastuuasiantuntija neuvoo työnhaussa ja tarjoaa sopivia tukipalveluja ja miettii asiakkaan kanssa sopivimpia reittejä kohti työllistymistä. 

Uusi työnhakuvelvollisuus tuo lisää omatoimisuutta työnhakuun

Työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus, joka tarkoittaa sitä, että hänen tulee hakea tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0-4 työpaikkaa. Haettavien paikkojen minimimäärä (0-4) asetetaan kullekin työnhakijalle yksilöllisesti ja hän saa itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tai kunnan tekemät työtarjoukset.

Karenssit lievenivät

Uuden mallin periaatteiden mukaan karenssit eli korvauksettomat määräajat lievenivät huomattavasti. Mallissa otettiin myös käyttöön muistutukset työnhakijalle, joiden avulla asiakkaan on helpompi noudattaa työnhakijan velvollisuuksia.

 

Yhteystiedot

Voit jättää yhteydenottopyynnön omavalmentajallesi Oma asiointi -verkkopalvelussa

Kuopio
Torikatu 5, 70110 Kuopio

Avoinna
ma-ti 8-16
ke 8-18
to-pe 8-16

Asiakaspalvelu 044 718 1807
tyollisyyspalvelu(at)kuopio.fi

Kuntakokeilun TE-asiantuntijat:
Paikalla Navigaattorissa (Torikatu 5)
ma-pe klo 10-12 ja 13-15

Kuopion työllisyyspalvelun yhteystiedot:
https://www.kuopio.fi/fi/tyollisyyspalvelun-yhteystiedot

Siilinjärvi
Infopiste: Toritie 12, 71800 Siilinjärvi
Avoinna ma klo 9-16
Suljettu kesän aikana ajalla 28.6-30.7.21
Infonumero 044 740 1237

Isoharjantie 6, rak. S1, b-rappu, 1 krs, 71800 Siilinjärvi

Yhteyshenkilöt:
Laura Muona 044 740 1235
laura.muona(at)siilinjarvi.fi

Hanna Hujanen 044 740 1236
hanna.hujanen(at)siilinjarvi.fi

Lapinlahti
Pitäjäntupa, Asematie 8, 73100 Lapinlahti
Asiointi pääasiassa ajanvarauksella

Yhteyshenkilö:
Mari Koistinen 040 488 3310
mari.koistinen(at)lapinlahti.fi

Iisalmi
Pohjolankatu 9, 74100 Iisalmi

Avoinna
ma-ti klo 13-15
ke klo 9-11 ja 13-15
to-pe 13-15


Yhteydenotot ma-pe klo 9-15:
040 834 7716

Yhteyshenkilö, hallinnolliset asiat:
Tuuli Sokka  040 779 4379
tuuli.sokka(at)iisalmi.fi

Sonkajärvi
Rutakontie 24, 2 krs., 74300 Sonkajärvi
Asioiminen vain ajanvarauksella

Yhteyshenkilö:
Virpi Jukarainen 040 675 0038
virpi.jukarainen(at)sonkajarvi.fi

Vieremä
Myllyjärventie 1, 74200 Vieremä

Yhteyshenkilö:
Niina Kumpulainen 040 660 8090
niina.kumpulainen(at)vierema.fi