Ilmastovinkit


Elämäntavoillasi ja arjen valinnoillasi on suuri merkitys ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Tälle sivulle on koottu vinkkejä siitä, miten voit vaikuttaa kasvihuonekaasujen vähentämiseen.

Vedenkulutus


Suomalainen kuluttaa keskimäärin 140 litraa vettä vuorokaudessa. Asukkaan energiankulutuksesta noin 20 % menee veden lämmitykseen. Energiaa kuluu myös veden hankintaan, pumppaukseen, puhdistukseen ja jätevesien käsittelyyn. Omaa veden kulutustasi ja siitä aiheutuvia kustannuksia on voit vähentää helposti esimerkiksi seuraavien keinojen avulla:

  • Korjauta vuotava vesihana tai vesikaluste heti.
  • Käymällä suihkussa ripeästi, näin säästät vuodessa satoja euroja.
  • Sulje hana hampaiden harjauksen ja suihku hiusten pesun ajaksi.
  • Vältä pullovesien ostamista.
  • Pese vaatteet tarvittaessa ja pesuohjeen mukaan. Monelle vaatteelle riittää usein pelkkä tuuletus.
  • Pese täysiä koneellisia ja valitse sopiva pesuohjelma.
  • Uutta pyykin- tai astianpesukonetta hankkiessasi valitse vähän vettä kuluttava laite.
  • Hyödynnä sadevettä puutarhassa kasvien ja nurmikon kasteluun.

Lämmönkulutus


Hyvin toimiva lämmitysjärjestelmä ylläpitää sisällä viihtyisiä ja terveellisiä lämpöoloja joka säällä. Lämmitys vaikuttaa oleellisesti myös asumisen energiankulutukseen ja kustannuksiin. Asunnon lämmitykseen liittyvillä valinnoillasi ja käyttötottumuksillasi voit vähentää sekä energiakustannuksia että kasvihuonekaasupäästöjä.

  • Seuraa huonelämpötilaa. Hanki tarkka huonelämpömittari ja sijoita se oleskeluvyöhykkeelle, ei ulkoseinälle.
  • Säädä asuntosi lämpötila 20–22 °C:een. Ollessasi poissa pidemmän aikaa voit alentaa huonelämpötilan 18–19 °C:een. Lämpötilan alentaminen yhdellä asteella vähentää lämmityskustannuksia 5 %.
  • Tiivistä ikkunat ja parvekkeen ovet. Näin vähennät myös vedon tunnetta sekä ikkuna- ja ovirakenteiden kunnossapitotarvetta.
  • Saunan lempeät löylyt 70–80 °C:ssa ovat energiataloudelliset, kun taas sadan asteen löylyt lisäävät energiankulutusta 20–30 %.
  • Lisälämmittimet ja jälkikäteen asennettu lattialämmitys saattavat lisätä huomattavasti energiankulutusta.
  • Tuuleta nopeasti ja tehokkaasti.
  • Suosi uusiutuvalla energialla tuotettua lämpöä ja sähköä.
     

Sähkönkulutus


Kotitalouksissa kulutetaan sähköä yli 20 TWh vuodessa, joka on noin 25 % Suomen kokonaissähkönkulutuksesta. Valaistuksen sähkönkulutus on edelleen yksi suurimmista sähkön kuluttajista, vaikka se on lähes puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lämmitysjärjestelmien ja lämmityksen sähkönkäyttö todennäköisesti kasvaa mm. koneellisen ilmanvaihdon ja lämpöpumppujen yleistymisen myötä. Omaan sähkönkulutukseesi voit vaikutta esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Sammuta valot aina, kun niitä ei tarvita. Hyödynnä luonnonvaloa aina, kun se on mahdollista.
  • Sammuta sähkölaitteet kokonaan silloin, kun et tarvitse niitä.
  • Hyödynnä uunin jälkilämpö.
  • Käytä vedenkeitintä ja mikroa.
  • Kuivata pyykit mahdollisuuksien mukaan ulkona.
  • Selvitä kodinkoneiden energiankulutus. Apuna voi käyttää internetsivujen ohjeita tai sähkönkulutusmittaria. Pistorasiaan kiinnitettävän mittarin saat rautakaupasta noin 20 eurolla.
  • Valitse energiatehokas valaisin ja lamppu.

Viisas liikkuminen


Henkilöautoilun osuus on lähes puolet liikenteen hiilidioksidipäästöistä. Henkilöautoilun vähentäminen onkin yksi tehokkaimmista keinoista vähentää omaa hiilijalanjälkeäsi ja parantaa samalla lähiympäristön viihtyisyyttä.

  • Kävele, pyöräile ja hyödynnä joukkoliikennettä.
  • Sähköpyörällä voit siirtyä pidempiäkin matkoja hikoilematta.
  • Mieti, tarvitsetko omaa autoa. Siirtymällä joukkoliikenteen käyttäjäksi voit säästää vuosittain satoja euroja vuodessa. Hyödynnä myös kimppakyytejä.
  • Opettele taloudellinen ajotapa. Huolla autoasi säännöllisesti.
  • Suunnittele reitti etukäteen, vältä ruuhka-aikoja ja hyödynnä liityntäpysäköintiä.