Kuopion kaupunginhallituksen kokouspäätökset 26.5.2025

Kuopion kaupunginhallitus kokoontui kevätkauden viimeiseen kokoukseensa maanantaina 26.5.2025 klo 15.

Vuoden 2026 talousarviokehys

Talousarviokehyksessä kaupunginhallitus määrittelee reunaehdot lautakunnille talousarvion laatimiseksi. Talousarviokehyksen valmistelussa on hyödynnetty kaupungin talouden tilannekuvaa kuluvan vuoden ensimmäisessä osavuosikatsauksessa, kaupunginvaltuuston päätöstä kaupungin talouden tasapainotustyön euromääräisistä tavoitteista ja talouden tasapainotustyön linjauksista. Palvelualueet ovat antaneet omat arvionsa toiminnan muutoksista ja määrärahatarpeista.

Lautakuntien tulee esittää vuoden 2026 tuloarviot ja määrärahat ja keinot toimintakatetavoitteeseen pääsemiseksi talousarvion valmisteluaikataulun mukaisesti viimeistään 19.9. Sitä ennen käydään kaupunginhallituksen puheenjohtajan, lautakuntien puheenjohtajien, keskeisten viranhaltijoiden ja talousjohdon kesken neuvottelut talousarvioesityksiin sisällytettävistä muutoksista ja talouden tasapainotustoimenpiteistä.

Kaupunginjohtajan talousarvioesitys julkaistaan 9.10.2025. Kaupunginvaltuusto päättää veroprosenteista 17.11. ja talousarviosta 1.12.

Vuoden 2026 kehykseen ovat vaikuttaneet mm. seuraavat tekijät: 

  • talouden tasapainotusohjelman euromääräiset tavoitteet sekä tasapainotustyön linjaukset kaupunginvaltuuston 20.5.2024 hyväksyminä
  • kunta-alan palkkaratkaisu
  • lainsäädännön muutosten vaikutukset palveluiden kysyntään ja järjestämiseen, jossa huomioitu valtiontalouden kehyslinjaukset
  • alustava arvio hyvinvointialueelle vuokrattavien toimitilojen yhtiöittämisen vaikutuksista kaupungin tuloihin, menoihin ja poistoihin
  • kuntakohtainen veroennustekehikko
  • valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton julkaisemat ennakkolaskelmat peruspalvelujen valtionosuudesta vuodelle 2026
  • nettomäärältään n. 75 milj. euron investointiohjelman mukainen vaikutus kaupungin rahoitukseen ja tästä simuloidut rahoituskustannukset
  •  

Valmistelun tuloksena koko kaupungin toimintakate vuodelle 2026 päätyy -330,8 milj. euroon. Vertailukelpoinen muutos vuoden 2025 talousarvioon verrattuna on +2,3 %.

Talousarviokehys päätyy -0,25 milj. euron tulokseen vuonna 2026. Alijäämän supistuminen etenee talouden tasapainotusohjelman linjausten mukaisena siten, että sillä turvataan riittävä tulorahoitustaso investoinneille.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvion valmisteluperiaatteet tuloslaskelmatasolla ja vuoden 2026 talousarvion laadintaa lautakunnissa ohjaavan koko kaupungin sitovan toimintakatekehyksen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Tahkon Kehitys Oy:n osakkeiden myynti

Omistajaohjausjaosto esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunki hyväksyy tehdyn ostotarjouksen Tahkon Kehitys Oy:n osakkeista.

Tahkon Kehitys Oy (aik. Tahkon Markkinointi Oy) on vuonna 2004 perustettu yhtiö, jonka toimialana on Tahkon matkailualueen ympärivuotisen majoitus- ja ravintolatoiminnan, urheilun, vapaa-ajantoiminnan ja infrastruktuurin sekä muun alueen toiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen.

Kuopion kaupunki on tullut yhtiön osakkaaksi Nilsiän kuntaliitoksen yhteydessä vuonna 2013. Kaupungin omistusosuus oli alun perin 25 %. Vuonna 2021 kaupunki myi osakkeita alueen matkailutoimijoille siten, että kaupungin omistusosuudeksi jäi 10 %. Kaupungille on nyt alueen matkailutoimijoiden taholta tehty ostotarjous jäljellä olevista 10 % yhtiön osakkeita.

Kaupungilla ei ole edustusta yhtiön hallituksessa. Yhtiön omistukselle ei ole strategista intressiä eikä kaupunki omistajana tuota lisäarvoa yhtiölle. Kaupunki on jatkossakin yhtiön strateginen kumppani, mutta omistamiselle ei nykyisellään ole perustetta.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy tehdyn ostotarjouksen Tahkon Kehitys Oy:n osakkeista. Kauppahinta on 625 euroa/osake, yhteensä 2.500 euroa.

Kauppakirja laaditaan kansliatoimenpitein.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Työllisyyspalvelun vastuualueen virkajärjestelyt 1.6.2025 alkaen

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 10.4.2025 Työllisyyspalvelun yt-neuvottelun tuloksen. Neuvottelutuloksen toimeenpanovaihe on käynnistynyt ja uuden organisaation rakentaminen alkanut henkilöstön sijoittelulla avainprosesseihin ja tiimeihin. Toimeenpanossa on myös käyty läpi julkisen vallan käyttöön liittyvät tehtävät ja muut vastuualueelle kuuluvat tehtävät.

Lakisääteisten palveluiden järjestämiseksi ja viranomaistehtävien hoitamiseksi esitetään työllisyyspalvelun vastuualueelle perustettavaksi yhteensä 146 uutta virkaa. Henkilöstö sijoitetaan uusiin virkoihin sisäisillä järjestelyillä ilman julkista hakumenettelyä. Päälliköiden, palveluesihenkilöiden ja erityisasiantuntijoiden virat täytetään yt-neuvottelun tuloksen mukaisesti vastuualueen sisäisellä ilmoittautumismenettelyllä.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se lakkauttaa yhteensä 39 vanhan työllisyyspalvelun organisaation mukaista virkaa.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää perustaa työllisyyspalvelun vastuualueelle:

  1. 124 työllisyysasiantuntijan virkaa
  2. seitsemän (7) erityisasiantuntijan virkaa
  3. kuusi (6) työkykykoordinaattorin virkaa
  4. yhden maahanmuutto-ohjaajan viran
  5. kahdeksan (8) palveluesihenkilön virkaa

Lisäksi kaupunginhallitus päättää lakkauttaa työllisyyspalvelusta:

  1. 31 työllisyyspalvelukoordinaattorin virkaa
  2. kolme (3) yrityskoordinaattorin virkaa
  3. neljä (4) vastaavan työllisyyspalvelukoordinaattorin virkaa
  4. suunnittelijan viran

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kuopion Tilapalveluiden hallinnassa olevien rakennusten jakaminen tilasalkkuihin

Kuopion Tilapalveluiden hallinnassa oli 31.12.2024 yhteensä 430 rakennusta tai tilaa.

Kaupungin suorassa omistuksessa olevien rakennusten arvot olivat 31.12.2024 seuraavat:

  • Jälleenhankinta-arvo 1333 milj. euroa
  • Tekninen nykyarvo 981 milj. euroa
  • Korjausvelka 92,2 milj. euroa

Kuopion Tilapalveluiden hallinnassa olevien rakennusten strateginen tavoitetila ratkaistaan tilasalkutuksen avulla. Kuopion kaupungin omistamiin rakennuksiin ja osakeomistuksiin on sitoutunut merkittävä määrä pääomaa. Omaisuuden arvon säilyttäminen ja kehittäminen edellyttävät suunnitelmallista ja tavoitteellista kiinteistönpitoa koko rakennuksen suunnitellun elinkaaren tai käytön ajan.

Tilasalkuissa rakennukset jaetaan pitkän tähtäimen tahtotilan mukaisesti eri luokkiin. Omistuksessa oleva rakennus voidaan joko omistaa edelleen, myydä, purkaa tai kehittää. Sisään vuokrattujen kohteiden osalta on ratkaisuna joko jatkaa vuokrausta tai luopua siitä. Tilasalkussa jokaiselle rakennukselle muodostuu tulevaisuuden osalta tavoite, jota toteutetaan pitkällä aikavälillä.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy päivitetyn tilasalkkujaon ja tilasalkutuksen käytettäväksi strategisena työkaluna.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kasvava ja elinvoimainen Kuopio -ohjelma

Kasvava ja elinvoimainen Kuopio -ohjelma 2025–2030 on yksi neljästä kaupungin strategiaohjelmista, jonka tavoitteena on vahvistaa Kuopion elinvoimaa, kilpailukykyä ja kestävää kasvua. Ohjelman valmistelu on toteutettu yhteistyössä kaupungin strategisten kumppaneiden, sidosryhmien, elinkeinoelämän, kaupungin henkilöstön ja päättäjien kanssa. Työskentely on ollut osallistavaa ja monikanavaista, ja sen tuloksena on määritelty ohjelmalle tavoitteet, painopisteet, mittarit ja vastuutahot.

Elinvoiman kehittäminen on keskeinen tekijä koko kaupungin tulevaisuuden kannalta. Uusien investointien houkuttelu, työpaikkojen ja osaajien lisääminen sekä saavutettavuuden parantaminen vahvistavat kaupungin vetovoimaa ja pitovoimaa. Samalla ne tukevat väestönkasvua, palveluiden turvaamista ja alueellista tasapainoa. Kestävä talous muodostaa perustan tälle kehitykselle: talouden tasapainottaminen ja veropohjan vahvistaminen mahdollistavat pitkäjänteisen investointikyvyn ja laadukkaat peruspalvelut. Kuopion kaupungin elinvoima rakentuu osaamisesta, monipuolisesta elinkeinorakenteesta, vetovoimaisesta elinympäristöstä, hyvistä liikenneyhteyksistä sekä kestävästä taloudesta.

Ohjelman toteutusta seurataan säännöllisesti erilaisten mittarien avulla, kuten yrityksille suunnatuilla mittauksilla, työttömyysprosentin kehityksellä, yritysten liikevaihdon kehittymisellä ja vetovoimamittauksilla. Ohjelmassa määritellään kehittämisen painopisteet sekä toimenpiteet vuosille 2025–2030.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy Kasvava ja Elinvoimainen Kuopio -ohjelman.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Avustushakemus / Hirvilahden Nuorisoseura ry

Hirvilahden Nuorisoseura ry hakee Kuopion kaupungilta harkinnanvaraista avustusta nuorisoseurantalon lämmönkehittimen puhaltimen uusimiseen. Lämmönkehitin on nuorisoseurantalon päälämmönlähde lämmityskaudella. 

Puhaltimen vaihtokustannus töineen on ollut n. 2000 € sis. alv. Hirvilahden Nuorisoseura on teettänyt puhaltimen vaihdon, jotta kiinteistö pysyy lämpimänä eikä vesijohdot pääse jäätymään.

Hirvilahden Nuorisoseura ry luo mahdollisuuksia kyläläisten vapaa-ajan harrastuksille ja yhteiselle tekemiselle. Kansalaistoiminnan palveluista on myönnetty yleisavustusta vuodelle 2025 1300 euroa toimintasuunnitelman mukaiseen toimintaan eli yhdistyksen perustoimintaan. Kansalaistoiminnan palvelut puoltaa lisäavustuksen myöntämistä Hirvilahden nuorisoseuralle.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se myöntää Hirvilahden Nuorisoseura ry:lle 2000 euron avustuksen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Avustushakemus 2024 / Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry

Kuopion kaupunki on myöntänyt tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry:lle avustusta vuosina 2024–2025 toteutettavan Hermannitalon energiaremontin omarahoitusosuuden kattamiseen siten, että rahoitus on 39 000 € hankkeen toteutuessa ELY:n 15.2.2024 tekemän päätöksen mukaisessa laajuudessa ja 52 000 € mikäli ELY-keskus myöntää avustuksen uuden avustushakemuksen mukaisesti.

Hermannitalon hankkeen rakennus – ja kattotyöt on aloitettu 25.3.2025 ja ne ovat edenneet ennakoidusti ja osin edellä aikataulua.

Rakentamisessa on tullut vastaan yllätyksiä kuten kantavien rakenteiden lahovaurioita. Remontti on pystytty aloittamaan aiemmin säästetyillä rahoilla (n. 100 000 €) ja ELY:ltä saadun maksuennakon (100 000 €) turvin. Lisäksi tässä vaiheessa käytettävissä on Saastamoisen säätiön avustus 34 600 €.

Toteutuneet rakennuskustannukset tulevat olemaan suunniteltua nopeammasta toteutuksesta ja lahovaurioiden korjauksesta johtuen toukokuun loppuun mennessä ennakoitua suuremmat.

Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry anoo, että kaupunki maksaisi myönnetyn avustuksen kokonaisuudessaan nopeasti.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry:n avustuksen maksatusmuutoksen ja laittaa avustuksen kokonaisuudessaan maksuun.

Keskustelun kuluessa Mia Eskelinen-Fingerroos esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun, mutta palautusesitys raukesi kannattamattomana.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Minna Canth -palkinnon hallinnointi Kuopion kaupungilla

Kuopion kaupunki yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja Savon Sanomien kanssa päättää aloittaa Minna Canth -palkinnon jakamisen. Palkinnon rahoittaa Olvi-säätiö, Säästöpankki Optia ja Genelec Oyj.

Palkinnon työryhmän puheenjohtajana toimii professori Jukka Mönkkönen Itä-Suomen yliopistosta. Työryhmään kuuluu kirjailija Sirpa Kähkönen, päätoimittaja Matti Pietiläinen, kaupunginjohtaja Soile Lahti, Genelec Oyj:n toimitusjohtaja Siamäk Naghian, markkinointijohtaja Kirsi Soininen. Johdon sihteeri Kaisa Lumilampi toimii työryhmän sihteerinä.

Minna Canth -palkinnolla halutaan nostaa esiin toimintaa, tekoa tai teosta, joka voi viedä tai on vienyt tulevaisuutta kestävällä ja oikeudenmukaisella tavalla kohti sivistyksen, sananvapauden, demokratian, ihmisten välisen yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumista sekä vireämpää ja turvallisempaa elinympäristöä, ja jonka yhteiskunnallinen vaikuttavuus on selkeästi osoitettavissa.

Palkintosumma on 35 000 euroa ja rahoitus pohjaa palkintoa tukevien säätiöiden ja yritysten lahjoituksiin.

Kaupunginhallitus keskusteli asiasta maaliskuussa 2025 ja keskustelussa nähtiin, että palkinnon hallinnointi voitaisiin ottaa Kuopion kaupungin tehtäväksi.

Kaupunki sitoutuu yhteistyössä:

  • Hallinnoimaan palkintoa vuosittain
  • Vastaamaan palkintoon ja sen hakuprosessiin sekä myöntämiseen liittyvästä viestinnästä yhteistyössä viestintäryhmän kanssa
  • Varautumaan budjetissa palkinnon näkyväksi tekemiseen (haun markkinointibudjetti)
  • Varamaan henkilöresursseja hallintoon, viestintään ja työryhmätyöskentelyyn
  • Osallistumaan palkinnon saajan illalliselle tarjoamalla yhteistyössä Illallisen palkitulle, raadille ja työryhmälle
  • Varamaan vuotuisen osallistumissumman Minna Canth –seminaariin (tilakustannukset), jossa palkinto myönnetään.
  •  

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää:

  1. ottaa palkinnon hallinnoinnin Kuopion kaupungin tehtäväksi
  2. nimeää palkintotyöryhmään kaupunginjohtajan ja markkinointijohtajan

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Sopimushallinnan ohje

Sopimushallinta tarkoittaa johtamisen keinoja, joilla luodaan tavoitteet, toteutetaan ohjausta ja seurataan kunnan sopimuksiin liittyvää kokonaisuutta. Sopimusten hallintaan liittyvät määräykset koskevat esimerkiksi sopimuksiin liittyvää toimivaltaa, ohjeiden antamista ja sopimusten seurantaa ja valvontaa sekä riskien hallintaa. 

Sopimushallintaa koskeva ohje toteuttaa sopimusohjauksen periaatteita ja sisältää kuvauksen sopimusprosessin eri vaiheista sekä sopimusten vähimmäisehdoista. Sopimushallinnan ohje on tarkoitettu ohjeeksi kaikille Kuopion kaupungin työntekijöille ja viranhaltijoille, jotka osallistuvat sopimushallintaan eri rooleissa, kuten sisällön valmistelijana, sopimusyhteyshenkilönä, allekirjoittajana, tallettajana tai käyttäjänä. 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy liitteenä olevan sopimushallinnan ohjeen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Viran auki julistamista koskevan päätöksen poistaminen

Kaupunginhallitus on 28.4.2025 § 134 päättänyt julistaa työllisyysjohtajan viran haettavaksi. Kyseessä on alueellisten työllisyyspalvelujen järjestelyyn liittyvä uusi virka, joka olisi kuitenkin tullut perustaa ennen sen auki julistamista. Vastuualue vastaa Kuopion työllisyysalueen työvoimapalveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen ja palveluiden järjestämissuunnitelman mukaisesti.

Asiassa on siten tapahtunut menettelyvirhe, jonka vuoksi päätös tulee poistaa. Viran auki julistamispäätös tullaan tekemään erikseen sen jälkeen, kun kaupunginhallitus (1.6.2025 jälkeen konsernijaosto) on perustanut uuden viran.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se poistaa viran auki julistamispäätöksen 28.4.2025 § 134.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Elinvoima- ja konsernipalveluiden toimintasäännön muuttaminen

Hallinnon ja toiminnan järjestämisestä määrätään Kuopion kaupungin hallintosäännössä sekä toimintasäännöissä. Toimintasäännöllä voidaan siirtää toimivaltaa edelleen viranhaltijalle, luottamushenkilölle ja toimielimelle.

Kaupunginvaltuusto on 24.3.2025 kokouksessaan hyväksynyt muutoksia Kuopion kaupungin hallintosääntöön. Nämä muutokset vaikuttavat myös toimintasääntöihin. Toimintasääntö on päivitetty hallintosäännön muutoksilla muun muassa muuttamalla palvelualue toimialaksi.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää hyväksyä kokouslistan liitteenä olevan elinvoima- ja konsernipalveluiden toimintasäännön 1.6.2025 alkaen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kaupunginvaltuuston päätösten 19.5.2025 täytäntöönpanot

Kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginvaltuuston 19.5.2025 tekemät päätökset ovat syntyneet lainmukaisessa järjestyksessä ja valtuuston toimivallan puitteissa ja ehdottaa, että ne saataisiin välittömästi panna täytäntöön, mikäli kysymys ei ole pöydälle pannuista asioista, tai sellaisista asioista, joissa täytäntöönpano tekisi mahdollisen valituksen mitättömäksi sekä viimeksi mainittujen asioiden osalta sen jälkeen, kun ne ovat saavuttaneet lainvoiman.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kaupunginhallituksen kokouslista liitteineen on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2025524