Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 16.6.2025
Haltuun-hankkeen virkajärjestelyt
Haltuun-hankkeen tavoitteena on koota hallinto- ja tukipalvelut suuremmiksi kokonaisuuksiksi siten, että toimialojen johdon talous-, henkilöstö-, tieto-hallinnon- ja yleishallinnon tehtävissä työskentelevät henkilöt kootaan talousjohtajan, henkilöstöjohtajan, tietohallintojohtajan ja hallintojohtajan alaisuuteen. Talouden tukipalveluiden osalta on toteuttamatta talouspäällikön viran perustaminen, muut toimenpiteet on toteutettu 1.6.2025 mennessä. Viran perustaminen mahdollistaa tehtäväjärjestelyiden saattamisen loppuun henkilöstö-, hallinto- ja talouspalveluiden osalta.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se
a) perustaa talouspäällikön viran 1.7.2025 lukien. Viran kelpoisuusehtoina ovat soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, toimialan tuntemus ja riittävä esihenkilötyökokemus. Virassa sovelletaan kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta. Viran tehtäväkohtainen palkka on 5 031,24 €/kk.
b) lakkauttaa kiinteistötalouspäällikön viran.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Viran lakkauttaminen
Kuopion kaupunki aloitti syksyllä 2024 tuotannollisista ja taloudellisista syistä koko kaupungin henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jonka Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 16.9.2024. Neuvotteluilla tavoiteltiin pysyviä säästöjä vuoden 2025 aikana yhteensä 5 miljoonan euron eli noin 90 henkilötyövuoden edestä. Yhteistoimintaneuvottelut kestivät kuusi viikkoa siten, että ne päättyivät 11.11.2024.
Kuopion Tilapalveluissa on ollut aiemmin 4 kpl rakennuttajan virkaa. Neuvottelujen yhteydessä Tilapalvelut esitti omana tehostamistoimenpiteenä yhden rakennuttajan viran lakkauttamista. Virkaan ei ollut löytynyt kelpoisuusvaatimuksen mukaista hakijaa ja toimintoja tehostamalla todettiin, että Tilapalvelut voi toimia jatkossa kolmen rakennuttajan resurssilla. Virka ei ole mukana vuoden 2025 henkilöstöresurssissa.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se lakkauttaa Kuopion Tilapalveluista yhden rakennuttajan viran.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Alueidenkäyttölain 201 §:n mukainen täytäntöönpano, asemakaava ja asemakaavan muutos / Pieni Neulamäki II
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 14.4.2025 (§ 23) Pieni Neulamäki II -asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, asemakaavaan liittyvän sitovan tonttijaon ja sitovan rakentamistapaohjeen. Kaupunginvaltuuston päätöksestä on jätetty hallinto-oikeudelle kolme valitusta. Valituksissa vaaditaan, että kaupunginvaltuuston päätös on kumottava (mm.) alueidenkäyttölain, hallintolain ja luonnonsuojelulain vastaisena. Vaatimusten pääasiallisina perusteluina ovat puutteelliset selvitykset, kaavan kielteiset vaikutukset luonnonympäristöön, maisemaan, kulttuurihistoriallisiin arvoihin ja virkistyskäyttöön sekä myös, että kaava on hyvin kallis toteuttaa sekä luonnonvarojen että kaupungin talouden kannalta. Itä-Suomen hallinto-oikeus on kehottanut Kuopion kaupunkia antamaan lausuntonsa tehtyjen valitusten johdosta. Kuopion kaupungin lausunto tulee kaupunginhallituksen käsiteltäväksi elokuun aikana.
Alueidenkäyttölain 201 §:n mukaan kunnanhallitus voi valitusajan kuluttua määrätä yleis- ja asemakaavan tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman kaava-alueen siltä osalta, johon valitusten ei voida katsoa kohdistuvan. Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Valitukset kohdistuvat sisällöltään Pienen Neulamäen yritysalueen laajennukseen. Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistys ry:n valituksessa on vaadittu asemakaavan- ja asemakaavan muutosehdotuksen kumoamista koko kaava-alueen osalta, mutta perustelut liittyvät kokonaisuudessaan laajennusalueeseen. Asemakaavan muutosalueen voimaan määräämisessä ei tämän vuoksi vaikuta olevan ristiriitoja tehtyjen valitusten kanssa.
Pieni Neulamäki II on tarpeen saattaa voimaan tonttien hyödyntämisen ja yritystoiminnan mahdollistamiseksi asemakaavan muutosalueilta. Tontit ovat esirakennettuja ja katu- sekä muu kunnallistekninen infra on toteutettu. Näin ollen jo toteutuneen alueen käytöstä ei voi aiheutua sellaista luonnonympäristön vaarantumista, virkistys-, maisema- ja kulttuurihistoriallisten arvojen heikkenemistä eikä kaupungin taloudellisten resurssien tai luonnonvarojen kulumista kuin mistä valituksissa on kyse. Kyseiset alueet on otettu osaksi Pienen Neulamäen asemakaavaa pääasiassa kaavateknisistä syistä.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se määrää alueidenkäyttölain 201 §:n mukaisesti tulemaan voimaan:
a. asemakaavan muutosehdotuksen käsittävän alueen liitteenä olevan kaavakartan mukaisesti
b. asemakaavaan liittyvän sitovan tonttijaon
c. asemakaavan liittyvän sitovan rakentamistapaohjeen, siltä osin kuin se koskee voimaan määrättävää asemakaava-aluetta.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Täytäntöönpanot
Kaupunginvaltuuston 2.6.2025 päätöksessä § 45 ‘Jäsenten nimeäminen kaupunginhallitukseen’ on tapahtunut virhe siltä osin, että kaupunginhallituksen varajäseneksi on nimetty Laura Kukkonen, joka ei Kuntalain (410/2015) 73 §:n kohdan 1 mukaan ole vaalikelpoinen kaupunginhallitukseen.
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että Laura Kukkosen tilalle valitaan uusi kaupunginhallituksen varajäsen.
—
Esityslista on luettavissa kokonaisuudessaan liitteineen: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki
—