Kuopion kaupunki suunnittelee markkinoinnin ja viestinnän sekä strategian ja kehittämisen toimintojen yhdistämistä yhden johtajan alaisuuteen

Markkinointijohtaja Kirsi Soininen ryhtyy 1.7.2025 alkaen hoitamaan oman toimensa ohella va. strategiajohtajan tehtävää, kun strategiajohtaja Sirpa Lätti-Hyvönen jää eläkkeelle 30.6.2025.
Talouden tasapainottamiseksi kaupungilla on tarve järjestellä toimintojaan uudestaan. Osana johtamisjärjestelmäuudistusta strategiajohtajan virka esitetään lakkautettavaksi ja markkinointijohtajan tehtäviä muutetaan huomioiden uudet tarpeet ja olosuhteet. Yksiköiden suunniteltu yhdistyminen astuisi voimaan 1.1.2026. Valtuusto päättää kokonaisuudesta syksyllä 2025.
Strategian ja kehittämisen toiminnot sekä markkinointi ja viestintä ovat vahvasti toisiinsa kytkeytyviä osa-alueita. Osana talouden tasapainottamisohjelmaa, kaupungin toimintojen suoraviivaistamista ja johtamisen tasojen tarkastelua yhdistetään luontevasti toisiinsa kytkeytyviä toimintoja suuremmiksi ja vaikuttavammiksi kokonaisuuksiksi. Samalla lakkautetaan yksi johtajavirka, koska kaupungilla on työnantajana tarve sopeuttaa toimintoja ja virkatehtäviä muuttuneissa olosuhteissa.
“Yksiköiden yhdistäminen on luonteva jatkumo ja hyödyt yhdistymisestä syntyvät vahvemman yhteisen tekemisen myötä”, kuvaa kaupunginjohtaja Soile Lahti.
Kuopion kaupungin strategian ja viestinnän tehtävänä on yhdessä asukkaiden, sidosryhmien, henkilöstön ja päättäjien kanssa luoda muutosvoimainen, koko kaupunkiyhteisöä aktivoiva strategia ja auttaa arjessa sen toteuttamisessa. Yksikkö tukee johtamista ja Kuopion kehittymistä kansainväliseksi, itäisen ja keskisen Suomen johtavaksi ja vetovoimaiseksi osaamis- ja innovaatiokeskukseksi.
Viestinnän perustehtävä on myös edistää kuopiolaisten hyvinvointia tarjoamalla tietoa kaupungin toiminnasta, palveluista, suunnitelmista ja päämääristä. Näin luodaan edellytyksiä kuopiolaisten osallistumiselle ja vaikuttamiselle kaupungin toimintaan sekä lisätään keskustelua ja asioiden käsittelyn avoimuutta.
Edunvalvonnan avulla huolehditaan Kuopion aseman vahvistamisesta niin kansallisessa kuin EU-päätöksenteossa sekä kehittämisresurssien, osaajien ja yritysten investointien saamisessa alueelle. Vaikuttamisviestinnällä, markkinoinnilla ja kansainvälisten verkostojen avulla rakennetaan kumppanuuksia sekä tehdään Kuopiota ja sen vahvuuksia tunnetuksi alueellisesti, muualla Suomessa ja ulkomailla.