Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 18.8.2025

Kuopion kaupungin lausunto Pohjois-Savon maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 20262029 luonnoksesta sekä sitä koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista

Pohjois-Savon liitto on pyytänyt 25.6.2025 päivätyllä kirjeellään lausuntoa Pohjois-Savon maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2026–2029 luonnoksesta sekä sitä koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista.

On perusteltua, että Pohjois-Savon Maakuntasuunnitelma 2040 ja Maakuntaohjelma 2026 – 2029 on koottu yhteiseen asiakirjaan ja se muodostuu hallituksen päätökseen aluekehittämisen painotuksista, yhdistävistä teemoista ja aluekehityksen edellytyksistä. Kokonaisuudessa on kyetty kohtuullisen hyvin huomioimaan ja erittelemään maakunnan erityispiirteitä, menestystekijöitä sekä keskeisiä painotuksia. Kuopion kaupungin näkökulmasta on hyvä, että kärkialoihin on tehty päivityksiä. Erityisesti lääkekehityksen nostaminen hyvinvointiteknologian rinnalle on tarpeellinen, koska se on kokonaisturvallisuuden osaamiskeskuksen valmistelun ja kehittämisen ohella kaupungin keskeinen strateginen painopiste, joihin on tarkoitus panostaa merkittävästi tulevina vuosina.

Lausunto kokonaisuudessaan: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa alla esitetyn lausunnon Pohjois-Savon maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2026–2029 luonnoksesta sekä sitä koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista.

Kaupunginjohtaja veti asian pois listalta.

Lausunto Itä-Suomen hallinto-oikeudelle / Asemakaava ja asemakaavan muutos / Pieni Neulamäki II

Itä-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt 21.5.2025, 23.5.2025 ja 28.5.2025 päivätyissä lausuntopyynnöissään Kuopion kaupunginhallitusta antamaan lausuntonsa valituksissa esitetyistä vaatimuksista ja niiden perusteluista sekä kehottanut toimittamaan kaikki valituksenalaisen päätöksen perusteena olleet asiakirjat sekä laatimaan luettelon lausunnon liitteenä toimitettavista asiakirjoista.

Kaikki lähetteiden liitteet ja pyydetyt asiakirjat on pyydetty palauttamaan hallinto-oikeudelle viimeistään 29.8.2025.

Valituksenalainen päätös: Kuopion kaupunginvaltuusto on 14.4.2025 (§ 23) hyväksynyt Pieni Neulamäki II -asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen, asemakaavaan liittyvän sitovan tonttijaon ja sitovan rakentamistapaohjeen.

Valituksen perusteluineen ja vastineen ja lausunnon voi lukea tarkemmin: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle selostuksen mukaisen lausunnon.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Elinvoima- ja konsernipalvelujen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan suunnitelma vuodelle 2025

Kuopion kaupungin sisäisen valvonnan ohje (23.5.2022) edellyttää, että palvelualueet laativat vuosittain sisäisen valvonnan suunnitelman, jonka ko. toimielin hyväksyy. Elinvoima- ja konsernipalveluiden osalta päättävä toimielin on kaupunginhallitus. Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet, joilla sisäisen valvonnan painopistealueet kyseiselle vuodelle saavutetaan.

Suunnitelman toteutumista palvelualueet raportoivat seurantaraportoinnin yhteydessä. Elinvoima- ja konsernipalveluiden sisäisen valvonnan tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle osavuosiraportoinnin yhteydessä.

Kaupunkitasoiset sisäisen valvonnan painopistealueet vuodelle 2025 ja Elinvoima- ja konsernipalveluiden toimenpiteet painopisteiden saavuttamiseksi:


Painopisteet kaupunkiorganisaatiolle vuosille 2025 ja 2026 ovat:

1.Talouden tasapainottamisohjelman toimeenpano ja seuranta.

Elinvoima- ja konsernipalveluissa toteutetaan kaupunginvaltuuston tasapainottamisohjelmaa ja toteutumisen etenemistä seurataan johdon foorumeilla

Konsernipalvelut tukevat toimialoja tasapainottamisohjelman toimeenpanossa

2. Kriittisiin prosesseihin liittyvien jatkuvuussuunnitelmien laadinta.

Kriittisten tietojärjestelmien kartoittaminen ja niiden jatkuvuussuunnitelmien laatiminen

Kriittisiin prosesseihin liittyvien avainhenkilöriskien tunnistaminen ja sijaisuusketjujen varmistaminen

3. Henkilöstön hyvinvointi on huomioitava talouden tasapainotusohjelmaa toteutettaessa.

Tuetaan elinvoima- ja konsernipalvelujen työyhteisöjen yhteisöllisyyttä järjestelmällä yhteisiä tilaisuuksia

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy selostuksessa kuvatun elinvoima- ja konsernipalvelujen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan suunnitelman vuodelle 2025.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Perustettavan sote-kiinteistöyhtiön hallinto- ja ylläpitopalveluiden kilpailuttaminen

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi Kuopion kaupungilta Pohjois-Savon hyvinvointialueelle vuoden 2023 alusta alkaen. Sote- ja pela-toimitilat jäivät kuitenkin Kuopion kaupungin omistukseen, ja kaupunki on ollut velvollinen vuokraamaan ko. tilat hyvinvointialueelle voimaanpanolain (616/2021) 22 §:n mukaisen siirtymäkauden ajan vähintään vuoden 2025 loppuun saakka, ellei hyvinvointialue käytä vuoden jatko-optiotaan. Pohjois-Savon hyvinvointialue on ilmoittanut kaupungille, ettei se käytä optio-oikeuttaan tilojen jatkovuokraukseen.

Siirtymäkauden jälkeen Kuopion kaupungin on arvioitava vuokraustoimintaansa kuntalain (410/2015) 126 §:n yhtiöittämisvelvollisuuden näkökulmasta. Toimitilojen vuokraaminen on lähtökohtaisesti markkinoilla tapahtuvaa toimintaa, joka on yhtiöittämisvelvollisuuden piirissä. Kuopion kaupungin on yhtiöitettävä sosiaali- ja terveydenhuollon kiinteistöjen vuokraustoiminta erilliseen yhtiöön vuoden 2026 alkuun mennessä. Kuopion kaupunki tulee siirtämään perustettavaan yhtiöön 22 kpl sosiaali- ja terveydenhuollon kohdetta pinta-alaltaan noin 53.700 brm2. Kohteet siirretään yhtiöön vuokraoikeuksina rakennuksineen.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se käynnistää perustettavan sote-kiinteistöyhtiön hallinto- ja ylläpitopalveluiden kilpailuttamisen. Kilpailutuksen toteuttaa Kuopion Tilapalvelut.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Tahko Golf Club Oy:n osakkeiden myynti

Kuopion ja Nilsiän kuntaliitoksen yhteydessä Kuopion kaupungin omistukseen siirtyi 104 kpl Tahkon Golf Club Oy:n A osaketta. Lisäksi Kuopion ja Juankosken kuntaliitoksen seurauksena Kuopion kaupungin omistukseen on siirtynyt vuonna 2017 Juankoskelta yksi Tahkon Golf Club Oy:n A osake. Tahkon golfosakkeiden tasearvo on kaupungin kirjanpidossa 1 000 € / osake.

Kaupungin Tahko-golfin osake oli myynnissä golfpiste.com -sivustolla 28.7.2025-11.8.2025 ajalla. Myynti toteutettiin huutokauppana niin, että tarjoukset pyydettiin jättämään kaupungin kirjaamoon 11.8.2025 mennessä.

Huutokauppaan ei jätetty yhtään tarjousta.

PNT Group Oy on tehnyt alustavan ostotarjouksen kaikista kaupungin omistamista Tahko Golf Club Oy:n osakkeista hintaan 1 € /osake. Golf -osakkeiden omistaminen ei ole kaupungin perustehtäviä eikä kuulu kaupungin toimialaan. Kaupungilla ei myöskään ole strategista intressiä omistaa ko. osakkeita. Tarjottua hintaa voidaan pitää myös valtiontukisääntelyn kannalta tarkasteltuna markkinaehtoisena ottaen huomioon, että avoimessa ja ehdoista vapaana suoritetussa tarjouskilpailussa osakkeista ei saatu yhtään ostotarjousta.

Kaupunginhallitus esitetään, että se päättää:

a. hyväksyä PNT Group Oy:n tekemän ostotarjouksen Tahko Golf Club Oy:n osakkeista hintaan 1 € / osake

b. delegoida osakkeiden myyntiin liittyvien asiakirjojen allekirjoitusoikeuden hallintojohtajalle

c. irtisanoa 25.4.2017 Tahko Golf Club Oy:n laaditun yhteistyösopimuksen sopimukseen kirjatun irtisanomisajan puitteissa.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Oikaisuvaatimus / arkipyhäkorvaukset

Oikaisuvaatimuksentekijälle on maksettu takautuvasti virkasuhteeseen perustuvaa palkkaa vuodelta 2022 Kuopion kaupungin henkilöstöjohtajan päätöksellä 951,38 euroa. Päätöksellä on hylätty palkkasaatavaa koskevat vaatimukset vuosien 2020 ja 2021 osalta vanhentuneina.

Oikaisuvaatimuksentekijä on toistanut aiemman vaatimuksensa ja vaatinut palkkasaatavia myös vuosilta 2020 ja 2021. Oikaisuvaatimuksentekijä on vedonnut Kuopion kaupunginhallituksen päätökseen 9.12.2024, joka on koskenut sovintosopimuksen hyväksymistä eräiden työntekijöiden palkkasaatavien maksamista koskevassa asiassa siltä osin, kun palkkasaatavat eivät ole vanhentuneet.

Asiassa on kyse virkasuhteeseen perustuvasta palkkasaatavasta, eli arkipyhäviikkojen lisätyökorvauksesta. Virkasuhteeseen perustuvan palkkasaatavan vanhentumiseen sovelletaan lakia kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta (304/2003). Lain 55 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan on esitettävä virkasuhteesta johtuvaa palkkaa tai muuta taloudellista etuutta koskeva kirjallinen vaatimus kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jona asianomainen palkkaerä tai muu etu olisi ollut maksettava tai annettava. Jos edellä tarkoitettua vaatimusta ei ole esitetty määräajan kuluessa, oikeus palkkaan tai muuhun taloudelliseen etuuteen on menetetty.

Tarkemmat perustelut asiasta: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hylkää oikaisuvaatimuksen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

**

Esityslista kokonaisuudessaan: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki