Kaupunginhallituksen päätöstiedote 2.9.2025

Osavuosikatsaus tammi-kesäkuu 2025

Osavuosikatsaukseen sisältyy käyttötalouden ja investointien seuranta 31.7. tilanteesta, palvelualueiden ja taseyksiköiden tilinpäätösennuste, tuloslaskelmaennuste, toiminnallisten tavoitteiden seuranta, mittaritiedot sekä johdon katsaukset. Keskeisten konserniyhteisöjen osuudessa on selvitetty puolen vuoden toteumatilannetta sekä ennustetta koko vuodelle.

Kaupungin talouden arvioidaan olevan vuoden 2025 tilinpäätöksessä -12,5 milj. euroa alijäämäinen, mikä on sama kuin alkuperäinen talousarvio.

Aiheesta on julkaistu erillinen tiedote (kuopio.fi). 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee vuoden 2025 toisen osavuosikatsauksen tiedoksi ja toimittaa sen edelleen tiedoksi kaupunginvaltuustolle.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Hankintaohjelman osavuosiseuranta 2025

Kaupunginvaltuusto hyväksyi (24.2.2025 § 4) päivitetyn hankintaohjelman 2025–2030, joka toteuttaa kaupungin strategiaa ja linjaa hankintojen tekemistä.

Hankintaohjelmassa hankinnoille on asetettu strategian toteuttamista tukevat tavoitteet ja näille mittarit. Hankintaohjelman toteutumisen seuranta toteutetaan osana talousarvion seurantaa osavuosiseurannassa ja tilinpäätöksessä. Hankintaohjelma tarkistetaan vähintään kerran valtuustokaudessa.

Hankintaohjelman osavuosiseuranta 2025 Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy hankintaohjelman osavuosiseurannan toteutumisen seurannan vuodelta 2025 ja esittää sitä edelleen hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustolle.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Vuoden 2026 talousarviokehyksen tarkistaminen

Talousarvion laadinnan lähtökohtana on kaupunginvaltuuston 16.5.2022 vahvistama Kuopio 2030 -strategia, johon talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelu perustuu. Kaupunkitasoiset, valtuustoon nähden sitovat tavoitteet valmistellaan osana talousarvion valmistelua.  

Talousarviokehyksessä kaupunginhallitus määrittelee reunaehdot lautakunnille talousarvion laatimiseksi. Kaupunginhallitus asetti 26.5.2025 kokouksessaan -330,8 milj. euron toimintakatekehyksen koko kaupungin tasolle. Tuossa vaiheessa laskelman vuosikate oli 53,6 milj. euroa ja alijäämä – 0,3 milj. euroa. Valtuustokauden vaihduttua kesäkuun alussa, on tarpeen tehdä uusi tilannearvio ja jakaa kehys kaupungin palveluille lautakuntien talousarvioesitysten valmistelua ohjaamaan.

Vuoden 2026 kehyslaskelma Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy vuoden 2026 talousarvion euromääräisen kehyksen kaupungin palveluille ja 75 miljoonan euron investointien nettotason koko kaupungille ohjaamaan valmistelua lautakunnissa.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kuopion kaupungin lausunto Pohjois-Savon maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2026–2029 luonnoksesta sekä sitä koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista

Pohjois-Savon liitto on pyytänyt 25.6.2025 lausuntoa Pohjois-Savon maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2026–2029 luonnoksesta sekä sitä koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista.

Kuopion kaupungin lausunnon keskeiset huomiot maakuntasuunnitelmaan ja -ohjelmaan tiivistetysti

  • Kokonaisturvallisuuden osaamiskeskus: tukee kriisinkestävyyttä, infrastruktuurin toimivuutta ja huoltovarmuutta. Työtä tehdään keskeisten sidosryhmien ja valtion kanssa.
  • Lääkekehityksen ja hyvinvointiteknologian vahvistaminen: Kuopio haluaa profiloitua kansallisena ja kansainvälisenä lääkekehityksen ja hyvinvointiteknologian keskuksena, hyödyntäen Itä-Suomen yliopiston ja yliopistollisen sairaalan TKI-toimintaa.
  • Kuopion asema kansainvälisissä ja Suomen suurten kaupunkien verkostoissa sekä Itäisen Suomen keskeisenä kaupunkina ja Pohjois-Savon veturina tulee tunnustaa. Kuopion menestys hyödyttää koko maakuntaa, mutta Kuopio ei pärjää ilman muita kuntia. Väestönkasvun osalta Kuopio on nopeasti kasvava kaupunki ja Kuopion väestönkasvun tukemiseen tarvitaan erilaisia keinoja kuin muualla maakunnassa. 
  • Vetovoimainen ja elinvoimainen kaupunki: Kuopio haluaa korostaa tapahtumien, luovien alojen, kulttuurin, urheilun, liikunnan ja muiden vapaa-ajanpalveluiden sekä luonnonläheisyyden ja saavutettavuuden merkitystä kaupungin vetovoiman ja väestönkasvun moottorina, sekä haluaa kehittää matkailua, liikenneverkkoa ja kestävää kaupunkisuunnittelua sekä palvelutarjontaa.
  • Kuntalaisten hyvinvointi, työ- ja toimintakyky: Kuntalaisten hyvinvointi vaikuttaa suoraan tuottavuuteen, kustannuksiin ja osaamisen kehittämiseen. Hyvinvoinnin edistäminen on kuntien ydintehtävä, mutta maakuntasuunnitelmasta ja -ohjelmasta puuttuvat sekä sen tilan kuvaus että toimenpiteet sen vahvistamiseksi. Asukkaiden hyvinvoinnin tilan parantaminen tulisikin nostaa yhdeksi Pohjois-Savon maakunnan kehittämiskärjistä.
  • Luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen ja ilmastokestävä aluekehitys: Ohjelmassa tulisi tähdätä vahvemmin kestävään tasapainoon luonnonvarojen kulutuksen osalta ja luontoarvot tulisi tunnistaa osana maakunnan vetovoimaa ja hyvinvointia.

Lausunto kokonaisuudessaan: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa esitetyn lausunnon Pohjois-Savon maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2026–2029 luonnoksesta sekä sitä koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista.

Lausuntoon tehtiin yksimieliset lisäykset:

Täydentävät huomiot yleisesti:

Maakunnassa on tunnistettu merkittävä mineraalipotentiaali EU:n kriittisten ja strategisten raaka-aineiden osalta. Maakunnassa toimii myös ainoa EU-alueen fosfaattikaivos. Kriittisten raaka-aineiden asetuksen jäsenvaltiolle antamat velvoitteet niin kaivannaisjätteiden kuin uuden primäärikaivostuotannon, kierrätyksen ja prosessoinnin osalta on tunnistettava yhdeksi maakunnan kehitysalueeksi. Hyödyntämällä kaivosteollisuuden sivuvirtoja infrarakentamisessa voidaan vähentää kaivannaisjätteiden ympäristövaikutuksia ja pienentää neitseellisten luonnonvarojen käyttöä kalliokiviaineksen osalta. Lisäksi kallioon varastoitu lämpö/kylmä ja sen hyödyntäminen lämpöpumpputeknologialla on huomioitava osana kestävää ja ilmastoviisasta energiajärjestelmää.

1. Täydentävät huomiot yleisesti -osioon:

Osaamisen vahvistamisessa suoritettujen tutkintojen määrä ei yksin palvele alueen elinvoimaa, vaan ratkaisevaa on jatkuvan oppimisen mahdollistaminen laajasti eri sektoreilla.

Maakuntaohjelmassa oleva nosto siitä, että innovaatioita on oleellista jatkossa kasvattaa myös sosiaalisten ja palveluinnovaatioiden saralla, on merkityksellinen Kuopion palveluvaltaisen elinkeinoelämän näkökulmasta.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Eronpyyntö luottamustehtävistä

Suvi Suutarinen (sdp.) on pyytänyt eroa kaupunginvaltuuston varavaltuutetun toimesta paikkakuntalta poismuuton vuoksi.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että se myöntää Suvi Suutariselle eron varavaltuutetun toimesta.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Eronpyyntö luottamustehtävistä

Tuomo Rissanen (kesk.) on pyytänyt eroa kaupunginvaltuuston varavaltuutetun toimesta 8.9.2025 alkaen paikkakunnalta poismuuton vuoksi.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että se myöntää Tuomo Rissaselle eron varavaltuutetun toimesta.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Esityslista kokonaisuudessaan: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki