Kaupunginvaltuuston päätökset 20.10.2025

Apulaiskaupunginjohtajien virkojen lakkauttaminen 1.1.2026 alkaen
Kuopion kaupunki on tehnyt johtamisjärjestelmän uudistamista 10.6.2024 kaupunginvaltuuston § 46 hyväksymän talouden tasapainotusohjelman linjauksesta hallinnon ja organisoinnin sopeutustoimenpiteiksi. Uudistustyöllä tavoitellaan yhtenäistä, kokonaisvaltaista ja vaikuttavaa johtamista. Tavoitteena on johtaa kaupunkiorganisaatiota isompina kokonaisuuksina sekä vahvistaa kaupunkikonsernin johtamista. Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen esityksestä 24.3.2025 § 17 hallintosääntömuutosten yhteydessä poliittisen johtamisjärjestelmän uudistuksen ja samalla käynnistyi operatiivisen johtamisen valmistelu toimialamallilla.
Johtamisjärjestelmän uudistusta on käsitelty kaupungin yhteistyötoimikunnan kokouksissa 6.6.2025 ja 4.9.2025. Uudistamisen yhteydessä siirrytään apulaiskaupunginjohtaja-mallista toimialajohtaja-malliin 1.1.2026 alkaen. Uudistuksen myötä apulaiskaupunginjohtajien virat jäävät tarpeettomiksi ja ne tulee siten lakkauttaa.
Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnassa kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) 5 §:n 2 momentissa säädetään, että yksittäistä työntekijää koskeva asia käsitellään ensisijaisesti tämän ja työnantajan välillä. Apulaiskaupunginjohtajille on pidetty kuulemistilaisuudet 15.9.2025 (akj Pekka Vähäkangas) ja 24.9.2025 (akj Jari Kyllönen). Apulaiskaupunginjohtajien yhteisen näkemyksen mukaan nykyisen apulaiskaupunginjohtajan viran ja uuden toimialajohtajan viran osalta tehtävät eivät olennaisesti muutu tai vähene. Apulaiskaupunginjohtajan viran lakkauttamisen vuoksi työnantajalla on joka tapauksessa viranhaltijalain mukainen uudelleensijoittamisvelvoite.
Konsernijaoston on tarkoitus perustaa 20.10.2025 kokouksessa toimialajohtajien virat, määrittää niiden kelpoisuusvaatimukset ja palkka 1.1.2026 alkaen.
Apulaiskaupunginjohtajien virkasuhdetta ja virantoimitusvelvollisuutta koskevat päätökset tehdään erikseen kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) edellyttämällä tavalla.
Kaupunginvaltuustolle esitetään, että se lakkauttaa apulaiskaupunginjohtajien virat 1.1.2026 alkaen.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi esityksen.
Hallintosääntöön muutoksia sekä uusi hallintosääntö 1.1.2026 alkaen
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen esityksestä 24.3.2025 § 17 hallintosääntömuutosten yhteydessä poliittisen johtamisjärjestelmän uudistuksen ja samalla käynnistyi operatiivisen johtamisen valmistelu toimialamallilla. Valmistelua on tehty kaupunginjohtajan valmisteluryhmän sekä kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajistojen muodostaman ohjausryhmän johdolla valmisteluun nimetyssä projektiryhmässä. Operatiivisen johtamisen uudistamista ja siihen liittyviä mahdollisia vaikutuksia esiteltiin kaupunginvaltuuston seminaarissa 8.9.2025. Operatiivisen johtamisjärjestelmän ja organisaatiomallin muutosten seurauksena tapahtuvien tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi on tulevia muutoksia käsitelty Kuopion kaupungin yhteistoimintaelimessä 4.9.2025.
Operatiiviseksi johtamisjärjestelmäksi ja organisaatiomalliksi 1.1.2026 alkaen esitetään kolme toimialaa; elinvoiman toimiala ja sivistyksen toimiala sekä yhteiset palvelut. Lisäksi kaupunginjohtajan alaisuuteen tulee Strategia ja viestintä -vastuualue. Uudistamisen yhteydessä siirrytään apulaiskaupunginjohtaja mallista toimialajohtaja malliin.
Keskeisiä muutoksia organisaatioon:
- kaupungin organisaatiossa on kolme toimialaa; elinvoima ja sivistys sekä yhteiset palvelut
- elinvoiman toimialalla on seuraavat vastuualueet: yrityspalvelut (Business Kuopio) ja työllisyyspalvelut, kaupunkisuunnittelu (strateginen maankäyttö, asemakaavoitus, asuminen ja palveluverkosto, joukkoliikenne ja henkilökuljetukset), maaomaisuuden hallinta (tonttipalvelut, metsät ja vesialueet, kiinteistönmuodostus- ja paikkatietopalvelut, kaupunkitekniikka (rakennuttamispalvelut, kunnossapitopalvelut, kaupunkitekniikan suunnittelu), ympäristö- ja rakennusvalvonta (alueelliset ympäristönsuojelupalvelut, ympäristöterveydenhuolto, alueellinen rakennusvalvonta, alueelliset jätehuollon viranomaispalvelut)
- sivistyksen toimialla on seuraavat vastuualueet: Opetus ja nuorisopalvelut (perusopetus, lukiokoulutus, nuorisopalvelut), varhaiskasvatus (päiväkotihoito, esiopetus, perhepäivähoito, avoimet varhaiskasvatuspalvelut, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tukeminen), liikunta, kulttuuri ja yhteisöpalvelut (museo, liikuntapaikkapalvelut, kirjastopalvelut, kansalaistoiminnan palvelut, kansalaisopisto) sekä taidepalvelut
- yhteisten palvelujen vastuualueet ovat hallinto, HR, talous ja omistajaohjaus, tietohallinto, Kuopion tilapalvelut
- Kaupunginjohtajan alle muodostetaan strategian ja viestinnän vastuualue sisältäen strategian ja tiedolla johtamisen, viestinnän ja markkinoinnin, kehittämisen, prosessit ja laatutyön sekä edunvalvonnan ja vaikuttamisen, seudullisen yhteistyön ja sidosryhmätyön
- toimialojen vastuualueiden palvelujen sisältö ja organisointi täsmentyy ja jatkuu toimialajohtajien johdolla
Elinvoiman toimialalla yrityspalvelut (Business Kuopio) ja työllisyyspalvelut edistävät kaupungin elinkeinotoimintaa. Sitä vahvistamaan saman katon alle siirretään tapahtuma- ja matkailupalveluiden myynti ja tapahtumatuet. Tapahtumamyynti toimii irrallaan tapahtumatiloista, mutta huomioi toisiinsa kytkeytyvät matkailu- ja tapahtumateollisuuden.
Strategian ja viestinnän vastuualue kokoaa kaupunginjohtajan alle kokonaisuuden, jolla edistetään kaupungin strategiaa, edunvalvontaa, tiedolla johtamista sekä laatutyötä, jotka ovat korkeimman johdon yhteisiä tehtäviä.
Toimialajohtajien rekrytointi:
Jotta toimialajohtajien rekrytoinnissa voidaan edetä, tulee hallintosäännöllä määrätä kaupunginhallitukselle toimivalta ottaa toimialajohtajat kaupungin palvelukseen. Tämä hallintosääntömuutos § 49:ään tulisi voimaan heti, kun valtuusto on hyväksynyt hallintosääntömuutoksen.
Toimialat ja muut organisaation muutokset tulisivat voimaan 1.1.2026.
Kaupunginvaltuustolle esitetään, että se:
a. hyväksyy liitteen mukaisen hallintosäännön § 49 muutoksen voimaan välittömästi,
b. hyväksyy liitteenä olevan Kuopion kaupungin hallintosäännön (sillä täydennyksellä, että § 49 kohdasta palvelukseen ottavat viranomaiset poistetaan kohta “ja toimialan ja vastuualueen muun henkilöstön”) niin, että se tulee voimaan 1.1.2026 alkaen kumoten voimassa olevan hallintosäännön,
c. valtuuttaa hallintopalvelut tekemään hallintosääntöön teknisluonteiset korjaukset.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi esityksen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen käytössä olevien kiinteistöjen yhtiöittäminen
Kuopion kaupunki on vuokrannut Pohjois-Savon hyvinvointialueelle seuraavat kaupungin omistamat kohteet, jotka siirtyvät perustettavaan yhtiöön:
– Alavan perheasema päärakennus
– Alavan perheasema talousrakennus
– Juankoski Hevoshaan toimintakeskus
– Juankoski Hevoshaan toimintakeskus asuntola
– Juankoski palvelukeskus Iivola
– Juankoski terveyskeskus
– Juankoski terveyskeskus varavoimakonerakennus
– Juankoski tuotantokeittiörakennus (vuokralainen Servica Oy)
– Karttulan terveysasema
– Leväsen palvelukeskus, asumisyksikkö
– Maaninka Ollinniemen palvelukeskus
– Maaninka terveysasema
– Maljapuron palvelukoti
– Mäntyrinteen lastenkoti A päärakennus
– Mäntyrinteen lastenkoti B talousrakennus
– Mäntyrinteen lastenkoti C leikkimökki
– Nilsiä terveysasema
– Nilsiän palvelukeskus
– Nilsiän toimintakeskus Koivikko
– Päihdepalvelukeskus (vuokralainen Päihdepalvelusäätiö sr)
– Pääterveysasema
– Riistaveden palvelukeskus
– Savotalo terveyskeskus
– Vehmersalmi terveysasema
Yhtiöitettävään kokonaisuuteen ei kuulu pelastustoimen käytössä olevia kiinteistöjä, joiden omistuksesta kaupunki on päättänyt luopua. Yhtiöitettävään kokonaisuuteen eivät kuulu myöskään kaupungin palvelutuotannossa olevien kiinteistöjen yhteydessä olevat hyvinvointialueelle vuokratut tilat, kuten kouluterveydenhoitajien vastaanottotilat. Myöskään hyvinvointialueelle vuokratut toimitilat, jotka sijaitsevat kaupungin omistamissa ja hallitsemissa asunto- tai kiinteistöosakeyhtiöissä, eivät kuulu yhtiöitettävään kokonaisuuteen.
KPMG Oy Ab on Kuopion Tilapalveluiden toimeksiannosta laatinut yhtiöittämislaskelmat nimettyjen sote-toimitilojen markkinaehtoisen toiminnan osalta. Yhtiön pääomarakenteen arvioimiseksi yhtiöittämisen kohteena olevista kiinteistöistä on teetetty myös auktorisoidun kiinteistöarvioitsijan (AKA) arviokirja.
Kaupunginvaltuustolle esitetään, että se
a) perustaa osakeyhtiön, jonka toimialana on kiinteistöjen vuokraus ja hallinta ja hyväksyy yhtiölle liitteenä olevat perustamissopimuksen ja yhtiöjärjestyksen, joihin voidaan tehdä tarkennuksia ja teknisluontoisia korjauksia;
b) siirtää hyvinvointialueelle vuokratut ja vuokrattavat kiinteistöt sekä näitä koskevan kiinteistöliiketoiminnan edellä kohdassa 1 tarkoitettuun yhtiöön 1.1.2026 alkaen
c) valtuuttaa kaupunginhallituksen päättämään yhtiöittämisen toteuttamistavasta ja tekemään muut tarvittavat täydentävät päätökset yhtiöittämistä koskien
Selostuksessa oleva listaus kiinteistöistä on alustava, ja on mahdollista, että sopimusneuvotteluiden edetessä kokonaisuus tarkentuu yksittäisten kohteiden osalta.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi esityksen.
Tilapalvelujen talousarviomuutoksia vuodelle 2025
Kaupungin vuoden 2025 talousarvion sitovuusmääräysten mukaisesti investoinneissa sitovia ovat hankkeiden tai hankeryhmien investointimenot ja -tulot bruttomääräisinä. Määrärahamuutokset talousarvioon tehdään talousarviovuoden aikana. Tilapalvelujen talousarvion investointiosaan esitetään seuraavat muutokset kuluvalle vuodelle:
- Pirtin koulun määrärahaa pienennetään 2,0 milj. euroa, 13,12 milj. euroon
- Pyörön päiväkodin määrärahaa pienennetään 1,3 milj. euroa, 8,7 milj. euroon, hanke valmistui kustannusarviota edullisempana
- Saarikellon päiväkodin määrärahaa pienennetään 0,3 milj. euroa, 3,3 milj. euroon
- Minna Canthin yläkoulun määrärahaa lisätään 1,2 milj. euroa, 7,3 milj. euroon
- Rauhalahden päiväkodin määrärahaa lisätään 0,35 milj. euroa, 1,85 milj. euroon, hanke laajentui alkuperäisestä vesikaton korjauksen vuoksi
Keskeiset muutokset kohdistuvat useana vuonna käynnissä oleviin suuriin rakennushankkeisiin, joissa muutos pääsääntöisesti merkitsee investoinnin määrärahatarpeen jakautumista eri vuosille alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen. Näissä tilanteissa investointihankkeen kokonaiskustannus pysyy ennallaan. Mukana on kuitenkin kaksi kohdetta, joissa hankkeiden kokonaiskustannuksen arvioidaan jäävän molemmissa 2 milj. euroa alkuperäistä pienemmäksi. Pirtin koulun 29,0 milj. euroon ja Minna Canthin yläkoulun 29,5 milj. euroon.
Tämä talousarviomuutos vaikuttaa koko kaupungin investointinettoa 2,05 milj. euroa vähentävästi ja investointien kokonaismäärä talousarviossa (netto) muuttuu 71,9 milj. euroon vuodelle 2025, Tilapalvelujen 36,98 milj. euroon.
Kaupunginvaltuustolle esitetään, että se hyväksyy alla olevat Tilapalveluiden talousarviomuutokset vuodelle 2025.
Kaupunginvaltuuston kokouksessa jätetyt valtuustoaloitteet
Kokouksessa jätettiin yksi valtuustoaloite:
- valtuustoaloite Nuori Kuopio -sometoimituksen jatkon turvaamisesta vuodelle 2026 sekä Tiktokin käytön sallimisesta Kuopion kaupungin nuorisopalveluiden viestintäkanavana
Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi kokouksessa jätetyn valtuustoaloitteen ja lähettää sen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.