Kielellisesti tuetulla opetuksella kohti sujuvampaa koulupolkua

Neljässä kuopiolaisessa peruskoulussa – Rajalassa, Pyörössä, Neulamäessä ja Hatsalan klassillisessa koulussa – on kuluneen lukukauden aikana pilotoitu kielellisesti tuettua opetusta eli kietu-opetusta. Tavoitteena on tukea erityisesti monikielisiä oppilaita niin kielen oppimisessa kuin koulunkäynnin eri vaiheissa. Näissä kouluissa siirtyy vuosittain eniten oppilaita valmistavasta opetuksesta perusopetukseen, ja juuri tässä siirtymävaiheessa kietu-opettajilla on tärkeä rooli. 

Jokaisessa koulussa työskentelee yksi täysipäiväinen kietu-opettaja, joka tekee tiivistä yhteistyötä luokan- ja aineenopettajien, rehtorin sekä opiskeluhuollon kanssa. Työn ytimessä on oppilaiden oppimisen tukeminen arjen koulutilanteissa.

– Kielellisesti tuetun opetuksen avulla varmistamme, että valmistavasta opetuksesta siirtyvät oppilaat voivat osallistua perusopetukseen täysipainoisesti. Kieli ei kehity irrallaan, vaan se rakentuu osaksi oppiaineiden opetusta ja koulun arkea. Kun oppilas saa tukea sekä kieleen että sisältöihin, hänen on helpompi oppia, menestyä ja kiinnittyä yhteiskuntaan, kertoo koordinaattori Alexandra Vikeväinen.

Kielituki arjen oppimistilanteissa 

Hatsalan klassillisella koululla työskentelevä kietu-opettaja Sofia Valta kertoo, että työnkuva vaihtelee päivittäin tilanteen mukaan.

– Pääasiassa olen luokassa yhdessä aineenopettajan ja koko ryhmän kanssa, mutta välillä työskentelen myös pienemmän oppilasjoukon kanssa. Saatamme esimerkiksi kerrata ennen koetta, tehdä kirjoitustehtäviä tai työstää projektitöitä.

Valtan mukaan on tärkeää, että koulussa on opettaja, joka vastaa suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden tukitoimien koordinoinnista ja tukee heitä siirtymävaiheissa. Erityisesti reaaliaineiden, kuten historian ja ympäristöopin, tunneilla tämä tuki on koettu erityisen hyödylliseksi.

– Yläkoulussa oppilaat pitävät tukea erityisen merkityksellisenä kokeiden ja reaaliaineiden tunneilla, joissa käsitteitä on paljon. Harjoittelemme niitä eri tavoin – esimerkiksi laatimalla sanalistoja ja kuvallisia tukimateriaaleja sekä suomeksi että oppilaan omalla äidinkielellä.

Yhteistyö hyödyttää koko kouluyhteisöä

Kouluissa on huomattu, että kielellinen tuki on lisännyt oppilaiden rohkeutta osallistua ja kysyä apua, kun he saavat tukea omalla taitotasollaan ja opettaja tulee tutuksi. Pienikin kielituki voi tehdä suuren eron oppimiseen ja koulussa viihtymiseen. Samalla yhteistyö eri toimijoiden välillä on vahvistunut.

– Ilman kietu-opettajaa kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat jäisivät helposti vähemmälle huomiolle suuressa ryhmässä. Kietu-opettajan tuella oppilaat saavat paremmin kiinni tunnin aiheesta, eikä opetuksen ydinkohdat mene yhtä helposti ohi, kertoo aineenopettaja Atte Saastamoinen Pyörön koulusta.

Oppilaiden palautteissa korostuu kiitollisuus ja arvostus kietu-opettajia kohtaan. He kokevat saadun tuen erittäin hyödylliseksi ja pitävät kietu-opettajien läsnäoloa tunneilla merkityksellisenä osana oppimistaan.

– Olen todella kiitollinen ja odotan innolla tunteja, koska saan apua.

– Apu on tehnyt kokeiden kirjoittamisesta paljon helpompaa.

– Kietu-ope on uskomattoman ahkera ja ystävällinen.

Määräaikaisten kietu-opettajien pilottijakso päättyy joulukuussa 2025. Kielellisesti tuetusta opetuksesta on tavoitteena saada pysyvä toimintamalli vuoden 2026 alusta alkaen. Sivistyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 21.10.2025 neljän erityisopettajan viran perustamisen kielellisesti tuettuun opetukseen ja asia etenee päätöksentekoon loppuvuoden aikana.