Esteettömyys ja matkustajamukavuus etusijalla palveluliikenteessä

Kuopion kaupunkialueen palveluliikenteessä (PALI) aloitti kesällä uusi liikennöitsijä ja palvelun toimintaan tuli myös joitakin muutoksia. Muutoksia tuli liikennöintiaikoihin, tilauskanaviin ja liikennöiviin autoihin.

Palveluliikenteeseen tuli käyttöön uudet autot, joissa tilat on järjestetty eri tavalla aikaisempaan verrattuna. Saatujen palautteiden perusteella ajoneuvoista poistettiin käsinojia, jolloin saatiin lisää tilaa kulkuväylille ja poistamalla penkkejä saatiin lisää tilaa ja väljyyttä matkustajille.

Palveluliikenteen autot vastaavat yleisiä vaatimuksia ja niiden esteettömyys on etusijalla. Esteettömyyttä on kartoitettu muun muassa yhteistyössä Kuopion vammaisneuvoston kanssa. Tavoitteena on varmistaa, että palvelu vastaa erilaisten käyttäjien tarpeisiin ja mahdollistaa sujuvan liikkumisen kaikille.

Matkan tilaamiseen otettiin käyttöön uusia vaihtoehtoja. Matkan voi nyt tilata helposti usealla eri tavalla: puhelimitse, tekstiviestillä, verkkolomakkeella, sähköpostilla tai suoraan kuljettajalta.

Palveluliikenteen käyttäjät ja matkan tilaamisessa apua tarvitsevat voivat olla tarvittaessa yhteydessä erilliseen puhelinpalveluun, jossa annetaan opastusta ja neuvoja.

Mikä on palveluliikenteen tarkoitus?

PALI on joukkoliikenteen erityispalvelu, kutsupohjaisesti toimiva joukkoliikenne, joka on suunniteltu helpottamaan liikkumista erityisesti niille, joille tavallinen joukkoliikenne ei ole käytännössä mahdollinen. PALI-kuljettajat avustavat esimerkiksi asiakasta autoon ja autosta pois siirtymisessä. Matkustajan on kuitenkin hyvä huomata, että kyydin tilaamisesta ja luonteesta huolimatta palvelu toimii reittipohjaisesti ja aikataulujen mukaan, ei kuten taksi.

Palveluliikennettä hoidetaan Kuopion kantakaupungin alueella kolmena päivänä viikossa: maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Vaikka palvelu onkin joustava ja pyrkii huomioimaan asiakkaiden tarpeet, sen palveluajat ovat kuitenkin rajalliset eikä kaikkia matkoja voida toteuttaa täysin yksilöllisten aikataulujen mukaisesti. PALI pyrkii yhdistämään matkustajia ja optimoimaan reittejä, jotta mahdollisimman moni pääsee perille sujuvasti ja turvallisesti.

Asiakaslähtöisyys ohjaa toimintaa

Liikennöitsijä ja kaupunki ovat sitoutuneet asiakaslähtöiseen toimintatapaan ja pyrkivät löytämään ratkaisuja kaikkiin palveluun liittyviin haasteisiin. Palautetta kuunnellaan herkällä korvalla ja palvelun kehittämistä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa. Isolle asiakasryhmälle palveluita järjestettäessä ei aivan kaikkia toiveita kuitenkaan valitettavasti voida toteuttaa halutulla tavalla.

PALI-liikenteen toiminnan reunaehdot on hyväksytty kaupunginhallituksessa 27.5.2024.

Voit lukea lisää Vilkun sivuilta.