Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 1.12.2025
Savonia-kirjallisuuspalkintoraadin asettaminen vuosiksi 2026–2029
Savonia-kirjallisuuspalkinto on tarkoitettu jaettavaksi tunnustuspalkintona savolaiselle kirjailijalle edellisten 12 kuukauden (1.11. –30.10.) aikana julkaistusta merkittävästä kaunokirjallisesta teoksesta.
Palkittavan teoksen valitsemiseksi tarvittavat tehtävät hoitaa ja palkinnon jakamisesta päättää palkintosäännön mukaan kaupunginhallituksen nimeämä raati, jota täydentää kaksi asiantuntijajäsentä, joista vähintään toisella on oltava akateemisia kirjallisuusopintoja.
Kuopion kaupungin jakaman Savonia-kirjallisuuspalkinnon palkintoraadin toimintakausi päättyy vuoden 2025 loppuun, joten palkintoraati on tarpeen asettaa uudelle toimikaudelle.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se
a. nimeää jäsenet Savonia-kirjallisuuspalkintoraatiin vuosiksi 2026-2029.
b. nimeää raadille puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
c. päättää, että Savonia-kirjallisuuspalkintoraadin kokouksista maksetaan kokouspalkkiot noudattaen lautakuntia koskevia hallintosäännön määräyksiä.
Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.
Savonia-raatiin valittiin:
- Martti Ruokolainen, puheenjohtaja
- Kerttu Summanen, varapuheenjohtaja
- Erja Anttonen
- Teemu Björn
- Veikko Tiihonen
- Maija Svärd
- Matti Kaarlejärvi
Hallintosääntöön muutoksia 1.1.2026 alkaen
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 20.10.2025 kaupunginhallituksen esityksestä vuoden 2026 alusta voimaan tulevan hallintosäännön. Siinä yhteydessä operatiiviseksi johtamisjärjestelmäksi ja organisaatiomalliksi hyväksyttiin toimialamalli toimialajohtajineen.
Organisaatiomallin muutosten takia joidenkin viranhaltijoiden ja työntekijöiden tehtäviin tulee muutoksia sekä esihenkilö vaihtuu. Tästä syystä muutosten kohteena olevia viranhaltijoita ja työntekijöitä on kuultu työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnassa kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaisesti. Lain 5 §:n 2 mom. mukaisesti yksittäistä työntekijää koskeva asia on käsitelty ensisijaisesti työntekijän ja työnantajan välillä. Kirjalliset kuulemiset on pidetty yhteensä 15 henkilölle, joista 10 on viranhaltijoita ja 5 työsopimussuhteisia.
Kuulemisten jälkeen voidaan tehdä lopulliset muutokset hallintosääntöön uuden organisaation mukaisesti. Johtamisjärjestelmän ja organisaatiorakenteen muutoksesta olennaisimmat muutokset ovat seuraavat:
- kansalaisopisto siirtyy Opetus ja nuorisopalvelut -vastuualueelle
- taidepalvelut siirtyy palveluksi Liikunta, kulttuuri ja yhteisöpalvelut -vastuualueelle
- hyvinvoinnin edistämisen lautakunnan erityistehtävistä kansalaisopistoa koskevat erityistehtävät ja päätösvalta siirtyvät sivistyslautakunnan erityistehtäviin ja päätösvaltaan
Näiden lisäksi hallintosääntöön esitetään muutoksia koskien toimivaltaa rakennushankkeissa ja liikuntapaikkojen rakentamisessa, hankkeissa, avustuksissa ja hankinnoissa, joissa selkeytetään toimivaltaa kaupunginhallituksen, kaupunginhallituksen alaisten jaostojen sekä lautakuntien välillä.
Hallintosäännössä päivitetään henkilöstöasioiden kirjauksia mm. vastaamaan kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen palkkausjärjestelmän muutokseen henkilöstöasioissa, täsmennetään tarkastustoimen järjestämistä, vastuita tietosuoja-asioissa sekä päivitetään palkkio-ohjesääntöosiota matkakorvausten maksamisen alueen sekä palkkioiden tason määräytymisen osalta. Lisäksi tehdään yksittäisiä päivityksiä.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että se:
a. hyväksyy liitteenä olevan Kuopion kaupungin hallintosäännön niin, että se tulee voimaan 1.1.2026 alkaen
b. valtuuttaa hallintopalvelut tekemään hallintosääntöön teknisluonteiset korjaukset.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Kuopion kaupungin palveluverkkosuunnitelma: varhaiskasvatus ja perusopetus
Aiheesta on julkaistu 27.11. erillinen tiedote: www.kuopio.fi/2025/11/27/palveluverkkosuunnitelma-etenee-kaupunginhallituksen-kasittelyyn/
Palveluverkkosuunnitelmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen järjestämisen palveluverkkoa Kuopiossa vuoteen 2035 saakka. Palveluverkkosuunnitelma perustuu Kuopion strategiaan, väestöennusteeseen sekä asumisen ohjelmointiin ja kaavoitukseen. Palvelutoiminnan kehitys ja erilaiset muutokset sekä nykyisen rakennuskannan kapasiteetti, kunto ja odotetut peruskorjaukset vaikuttavat suunnitelmaan paljon.
Suunnitelman avulla on tarkoitus optimoida ja kehittää palveluverkkoa, jotta se vastaa kasvavan kaupungin nykyisiin ja tuleviin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tarpeisiin talousnäkökulma huomioiden. Palveluverkkosuunnitelma varmistaa opetuksen alueellisen saatavuuden ja pedagogisesti laadukkaan kasvatuksen ja opetuksen koko kaupungin alueella pitkällä aikavälillä tarkasteltaessa.
Syksyllä 2025 toteutettiin kaupunginhallituksen 6.10.2025 päätöksen mukaisesti vaikutusmahdollisuuksien varaaminen. Vaikutusmahdollisuuksien varaaminen toteutettiin tarjoamalla tietoa palveluverkkosuunnitelmasta kaupungin www-sivulla sekä toteuttamalla kuntalaistilaisuudet valtuustotalolla 23.10., Juankosken koululla 27.10. ja Hiltulanlahden koululla 28.10.2025. Tilaisuuksissa oli myös mahdollista ilmaista mielipide suunnitelmaluonnoksesta. Mielipiteen pystyi ilmaisemaan myös sähköisen kyselyn kautta tai jättämällä mielipiteen kirjallisena kirjaamoon ajalla 7.10.-2.11.2025.
Palveluverkkosuunnitelman luonnokseen nähden esitykseen on tehty seuraava muutos: Vehkalammin perusopetuksen yksikön lakkauttamista siirrettäisiin vuodella eteenpäin lukuvuoden 2027-2028 alkuun. Oppilaat mahtuvat lukuvuoden 2027 alusta Riistaveden koululle.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan Kuopion kaupungin palveluverkkosuunnitelman vuoteen 2035 (varhaiskasvatus ja perusopetus).
Kaupunginjohtaja toi kokoukseen muutetun päätösehdotuksen: kaupunginhallitus käy palveluverkkosuunnitelmasta lähetekeskustelun ja päättää jatkotoimenpiteistä.
Päätös: Kaupunginhallitus kävi lähetekeskustelun, äänesti kahdesta lähetekeskustelun sisällä olevasta asiasta* (äänestystulos alempana kohdassa “Lähetekeskustelun jatkovalmistuksen evästyksen äänestystulos”) ja päätti palauttaa asian uudelleen valmisteluun alla kirjatulta osin, muilta osin kaupunginhallitus pitää tehtyä palveluverkkosuunnitelmaa riittävästi valmisteltuna.
Asian uudelleen valmistelun jälkeen palveluverkkosuunnitelma tuodaan uudelleen kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuuston päätettäväksi 16.2.2026.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Päiväkodit
- Selvitetään skenaario, jossa Muuruveden päiväkoti säilyy palveluverkossa ja toteutetaan investointi päiväkotikiinteistön jatkumiseksi, vaikka koulurakennus purettaisiin
- Vehkalammin yksikön osalta tehdään tarkempi selvitys yksikön ennustetusta lapsimäärästä sekä tehdään skenaariot, jossa yksikön toiminta jatkuu, lakkaa tai palvelu alueelle järjestetään (ryhmä)perhepäivähoitona.
Alakoulut
Selvitetään skenaariot, joissa:
- Särkiniemeen rakennetaan uusi päiväkodin ja koulun sisältävä monitoimitalo.
- Muodostetaan Juankosken yhtenäiskoulu niin, että Juantehtaan koulun kiinteistö poistuu käytöstä ja 1-6-luokat siirtyvät Juankosken kouluun.
- Muuruveden koulua ei peruskorjata, vaan se lakkaa 1.8.2027 tai myöhemmin, jos oppilaat eivät tuolloin vielä mahtuisi Juankosken yhtenäiskouluun.
- Vehkalammin koulua ei lakkauteta, oppilasmäärän kehitystä seurataan.
Lisäksi Eteläisen maaseudun ratkaisusta (Vehmasmäki ja Kurkimäki) tehdään tarkempi selvitys (mm. eri vaihtoehtojen kustannukset).
Yläkoulut
Palveluverkkosuunnitelmaan valmistellaan uusi viiden yläkoulun skenaario 5.4., joka sisältää:
- Tarkemman selvityksen investointien järjestyksestä ja aikataulusta, tarkemmat mitoitukset uudisrakennuskohteiden osalta.
- Minna Canthin koulun.
- Puijonsarven yhtenäiskoulun.
- Hatsalan klassillisen yläkoulun.
- Etelä-Kuopion yläkoulun rakentamisen Hiltulanlahteen.
– Selvityksen siitä, onko Von Wrightin koulun oppilaiden yläkoulu keskustassa vai Hiltulanlahdessa.
- Lippumäen yläkoulun rakentamisen
– Lippumäen uusi koulu korvaa toteutuessaan Pyörön ja Jynkänlahden yläkoulut.
– Tarkastellaan Ylä-Pyörön peruskorjaus ja laajennus vaihtoehtona Lippumäen koulun rakentamiselle.
– Tarkastelun tarpeesta käyttää Jynkänlahden yläkoulua tai Neulamäen yläluokkia siirtymäajalla.
Lisäksi selvitetään skenaario, jossa Vehmersalmen yläluokkien opetusta ei siirretä pois Vehmersalmelta.
Lähetekeskustelun jatkovalmistelun evästyksen äänestystulos
5.1 Vastaesitys Muuruveden koulua koskevaan lakkautusesitykseen (Kannatettu Vesa Linnanmäen esitys)
Opetus Muuruveden koulussa jatkuu toistaiseksi. Koulun lakkauttaminen käynnistyy, mikäli oppilasmäärä laskee alle 45 oppilaan. Päätös koulun toiminnan jatkosta voidaan tehdä uudestaan tilanteessa, jossa koulun toimintaa ei voida jatkaa ilman koulukiinteistön peruskorjausta.
Äänestyksessä annettiin 7 ääntä pohjaesitykseen ja 4 ääntä Vesa Linnanmäen muutosesityksen puolesta.
5.2 Esitys selvityksen täydentämisestä Yläkouluverkkoa koskevaan päätökseen (Kannatettu Vesa Linnanmäen esitys)
Selvitetään vaihtoehtoinen kustannus ratkaisulle, jossa Jynkänlahden koulun elinkaarta jatketaan mahdollisimman pitkään ja jossa koulu säilyy viisisarjaisena osana yläkouluverkostoa. Tämä pienentäisi Hatsalan ja Lippumäen yläkoulujen koot 9-10-sarjaisiksi.
Äänestyksessä annettiin 8 ääntä pohjaesitykseen ja 3 ääntä Vesa Linnanmäen muutosesityksen puolesta.
Ehdotus Kuopion kaupungin osallisuusmalliksi
Kuopion kaupungissa on suunniteltu kaupungin osallisuusmallia usean vuoden ajan.
Kuopion kaupungin lähidemokratiajaosto asetti 9.11.2023 osallisuustyön tavoitteeksi kumppanuuden asukkaiden kanssa. Kaupunki tekee yhteistyötä kuntalaisten kanssa vaihtoehtojen kehittämiseksi ja toivetilan muodostamiseksi. Kuopion kaupungin lähidemokratiajaosto päätti 27.5.2025 kokouksessaan ehdottaa hyvinvoinnin edistämisen lautakunnalle ja kaupunginhallitukselle Kuopion kaupungin osallisuusmalliksi kansalaistoiminnan palveluiden valmistelemaa Meidän Kuopio -osallisuusmallia.
Meidän Kuopio -osallisuusmalliin pyydettiin lausuntoja 13.6.–31.8.2025 välisenä aikana. Kaupunki sai yhteensä 35 lausuntoa kaupungin lautakunnilta, vaikuttamistoimielimiltä, pitäjäraadeilta, kaupungin toimialueiden johtoryhmiltä, Lasten Parlamentilta, kaupungilta yleisavustusta saaneilta järjestöiltä ja yhdistyksiltä, Pohjois-Savon hyvinvointialueelta.
Meidän Kuopio -osallisuusmallin valmisteluun ja vaikutusten arviointeihin järjestettiin vuonna 2025 useita keskustelutilaisuuksia, työpajoja ja kysely.
Lausuntojen ja vaikutusten arviointien tuomat keskeiset muutokset Meidän Kuopio –osallisuusmalliin:
- Huomioidaan saavutettavuus osallistumisen keinoissa
- Foorumien tuotokset tarvittaessa lautakuntakäsittelyyn
- Kaupunginvaltuuston päättämä toimintamääräraha jaetaan kokonaan maaseuturaadeille, sillä ei rahoiteta uutta Meidän Kuopio-tuki yhteisöllisen toiminnan avustusta. Yhteisöllisen toiminnan avustus rahoitetaan avustuksiin osoitetusta vuotuisesta määrärahasta.
- Itäisen maaseutualueen kylistä Ranta-Toivala ja Uuhimäki siirretään Riistaveden maaseuturaatiin.
- Kaupungin toimialojen toimintasääntöihin kirjataan osallisuuden kehittäminen
- Osallisuuskoulutusta toimialojen johtoryhmien jäsenille ja valmistelijoille.
Meidän Kuopio -osallisuusmalli pitää sisällään:
a. Osallisuuden kehittäminen koko kaupungin perustoiminnassa
b. Osallisuuden edistäminen lähidemokratiassa
c. Osallisuuden edistäminen vapaassa kansalaistoiminnassa
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi
a. meidän Kuopio -osallisuusmallin liitteen 5 mukaisesti
b. pitäjäraatien toimintasäännön liitteen 6 mukaisesti
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Eronpyyntö kaupunginhallituksen jäsenyydestä
Saara Karkulahti (kesk.) on pyytänyt eroa kaupunginhallituksen jäsenyydestä 1.1.2026 alkaen luottamushenkilöpaikkojen uudelleenjärjestämisen vuoksi.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se
a. myöntää Saara Karkulahdelle eron kaupunginhallituksen jäsenyydestä 1.1.2026 alkaen
b. nimeää Saara Karkulahden tilalle uuden jäsenen 1.1.2026 alkaen jäljellä olevaksi toimikaudeksi
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Vastaus valtuustoaloitteeseen ⁄ Puijon laelle menemisen turvallisuuden parantaminen
Valtuutettu Leila Savolainen ja 18 muuta allekirjoittanutta valtuutettua on jättänyt valtuustoaloitteen, jossa esitetään Puijon laelle johtavan Puijontien turvallisuuden parantamista. Valtuustoaloitteessa esitetään Puijontien pientareiden leventämistä, selkeitä suojatiemerkintöjä tien ylittämistä varten sekä mahdollisia hidastetöyssyjä tieosuudelle.
Puijontiellä tehtiin liikennelaskentaa käsin laskentana kahtena päivänä elokuussa 2025. Liikennemäärät ovat Puijontiellä varsin maltilliset.
Suojatien osoittaminen harkitaan sellaisiin paikkoihin, joissa on selkeä yleistä liikkumista palveleva jalankulun ylityskohta, jalankulun ja ajoneuvoliikenteen liikennemäärä tai liikenneympäristö tai muut toiminnot edellyttävät. Näitä muita toimintoja ovat esimerkiksi koulut, päiväkodit ja julkisen liikenteen pysäkit. Kuopion käyttämien periaatteiden mukaan suojatietä ei myöskään osoiteta, mikäli suojatie ei selkeästi johda jalkakäytävälle tai yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle. Puijontiellä ylitystarpeet kohdistuvat lähinnä kohtiin, joissa polku jatkuu Puijontien toiselle puolelle ja ylitystarpeet jakaantuvat useaan eri kohtaan.
Jalankulkuliikenne on pääosin virkistyskäyttöä. Suojatie voi myös joissakin tilanteissa antaa jopa liiallisen turvallisuuden tunteen. Huomioiden Puijontien suuri pituuskaltevuus, voisi suojatien eteen pysähtyminen aiheuttaa erityisesti talvella raskaalle liikenteelle hankaluuksia. Kadun tai tien ylittäminen on mahdollista ilman suojatietä varovaisuutta noudattaen.
Hidastetöyssyjen rakentamista ei suositella väylille, jonka pituuskaltevuus ylittää yli 4 %. Hidastetöyssyn rakentaminen voimakkaasti pituuskaltevaan kohtaan voi aiheuttaa ongelmia kadun kuivatukseen ja raskaan liikenteen liikennöinnille. Loivimmiltakin osuuksilta Puijontien pituuskaltevuus on 4,5 % ja suurimmat pituuskaltevuudet Puijontiellä on jopa 11 %. Huomioiden Puijon luontoarvot, Puijontien suuri pituuskaltevuus, liikennemäärät ja alueen luonne esitetään, että Puijontielle ei toteuteta hidastetöyssyjä tai suojateitä.
Nykyisin voimassa olevaa nopeusrajoitusta on kuitenkin syytä tarkastella ja kaupunkirakennelautakunnalle esitetään Puijontien nykyisen nopeusrajoituksen 50 km/h alentamista 40 km/h.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se antaa saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Kaupunginhallituksen tiedonantoja 1.12.2025
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee tiedoksiantoasiat tiedoksi ja päättää, että pöytäkirjoissa olevia päätöksiä ei oteta kaupunginhallituksen käsiteltäviksi.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.