Kansallisen kaupunkipuiston Pörriäiset-teemavuosi huipentui Hurja(ntärkeä)t pörriäiset -näyttelyyn
Kuopion kansallinen kaupunkipuisto on tänä vuonna viettänyt Pörriäiset-teemavuotta. Teemavuosi huipentui Halloween-viikolla valtuustotalolla järjestettyyn lasten ja nuorten kuvataidenäyttelyyn, jonka aiheena olivat Hurja(ntärkeä)t pörriäiset. Näyttelyssä nähtiin muun muassa paperimassaveistoksia, maalauksia ja opiskelijavideo.
Kansallinen kaupunkipuisto on ympäristöministeriön kaupungille myöntämä arvonimi. Kuopioon kaupunkipuisto perustettiin Suomi100-juhlavuonna ja se rakentuu kaupunkimme helmistä – ihmisille tärkeistä ja kauniista paikoista, joissa kulttuuri ja luonto kohtaavat.
Pörriäisnäyttely tehtiin yhdessä lasten ja nuorten kanssa
Arvonimen ja sen sisältämien arvojen tunnetuksi tuominen esimerkiksi erilaisten tapahtumien kautta on oleellinen osa kaupunkipuiston toimintaa. Tämän vuoden kohokohta oli Hurja(ntärkeä)t pörriäiset -näyttely, joka taiteen keinoin esitteli hyönteisten merkitystä kaupunkiympäristössä.
Näyttelyn teokset tehtiin yhdessä kuopiolaisten koululaisten, opiskelijoiden ja kuvataideharrastajien kanssa. Mukana toteutuksessa olivat Snellmanin koulun Niiralan yksikkö, Kuopion klassillinen lukio, Kuopion kansalaisopisto sekä kulttuurialan ammattiopisto Ingmanedu. Rakentamisesta vastasi Kuopion kaupungin maisema-arkkitehti Heli Pitkänen yhdessä Hatsalan koulun TET-harjoittelijoiden kanssa.
Taiteen tekeminen oli oppilaille hieno kokemus
Niiralassa teoksia pääsivät tekemään 1. ja 2. luokkien oppilaat. Pienten taiteilijoiden toimintaa ohjasivat luokanopettajat Jenni Honko, Petra Holappa ja Heidi Luostarinen.
Luostarisen mukaan omien teosten näkeminen näyttelyssä oli oppilaille hieno kokemus. Samalla lapset oppivat, kuinka pörriäiset ovat tärkeä osa luonnon kokonaisuutta. Aihetta käsiteltiin myös ympäristöopin tunneilla.
Kuopion klassillisen lukion kuvataideopettaja Katri Toivanen ohjasi opiskelijoita paperimassaveistosten tekemisessä. Opiskelijat tekivät teoksia pareittain ja tunnelma luokassa oli poikkeuksellisen hyvä. Suurikokoiset veistokset avasivat uuden näkökulman pörriäisten elämään.
– Oli hauskaa muuttaa pörriäisten kokoa tehtävänannossa suuremmaksi kuin luonnossa. Yhtenä laumana opiskelijoiden tekemät pörriäiset olivat vaikuttava näky, Toivanen summaa hienon yhteisen kokemuksen.
Video kertoi kuvan ja äänen keinoin pörriäisistä
Kulttuurialan ammattiopisto Ingmanedun oppilas Janne Igolkin teki pörriäisvideon, jota pyöritettiin näyttelyssä ja joka myös muodosti näyttelyn äänimaailman.
Videon toteutuksessa mediapalvelujen toteuttajaksi opiskeleva Igolkin keskittyi kiinnostavan sisällön lisäksi saavutettavuuteen, jotta videon seuraaminen olisi mahdollista kaikille.
Pörriäisten maailma oli Igolkinille tuttu jo entuudestaan, mutta hän koki videota tehdessään oppineensa lisää pörriäisten merkityksestä. Projektia hän piti erityisen mielenkiintoisena.
– Tämä oli helposti paras asiakastyöni koko koulutuksen aikana. Suosittelen muillekin opiskelijoille vastaavanlaisen tapahtuman järjestämiseen osallistumista, jos siihen vielä tarjoutuu mahdollisuus.
Kuopion klassillisen lukion opiskelija Ilmari Hollmén toimi pörriäisvideon lukijana. Hän koki teeman merkityksellisenä ja huomasi oppineensa projektin aikana uusia taitoja. Erityisen antoisana Hollmén piti sitä, että hän pystyi omalla työllään tuomaan tärkeää aihetta laajemman yleisön tietoisuuteen.
Intendentinkin mielestä pörriäiset ansaitsivat tulla huomioiduksi
Asiantuntija-apuna hyönteisiin liittyvissä kysymyksissä teemavuonna toimi Kuopion luonnontieteellisen museon intendentti Juuso Paappanen. Näyttelyyn hän kävi läpi pörriäisvideon tekstin yhdessä videon tekijöiden kanssa.
Paappanen oli erityisen tyytyväinen teemavuoden aiheeseen. Hänen mukaansa pelkästään Suomessa on hyönteislajeja peräti 25 000 ja hyönteisten merkitys ekosysteemissä on poikkeuksellisen laaja ja monipuolinen.
– Hyönteiset jäävät helposti vähälle huomiolle isojen ja karismaattisten lajien varastaessa valokeilan. Iso kiitos kaupungille, että tartuitte tällaiseen aiheeseen!
Teksti: Panu Laakkonen