Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 15.12.2025
Rahoituskatsaus ja korkosuojausten tekeminen vuonna 2026
Kuopion kaupunki hankkii rahoitusta investointien rahoittamiseen ja maksuvalmiuden turvaamiseen. Kaupungin lainamäärä oli 30.11.2025 noin 510,0 milj. euroa (4029,99 €/asukas). Kaupunginhallituksen vuodelle 2025 asettama 110 milj. euron lainanottovaltuutus tullaan alittamaan 10 milj. eurolla, sillä kaupungin kassatilanne on vuoden 2025 aikana kehittynyt suunniteltua paremmin.
Lainasalkun keskikorko oli 30.11.2025 1,74 % (viimeiset 12 kk) ja sen odotetaan nousevan 2,02 %:iin vuoden 2026 loppuun mennessä. Korkoriskiä hallitaan korkosuojauksilla, joka tarkoittaa mm. kiinteäkorkoisten lainojen ja korkojohdannaisten hyödyntämistä. Lainasalkun suojausaste oli 67,22 % 30.11.2025. Rahoitusriskien hallinnan periaatteet on määritelty kaupunginvaltuuston 19.2.2024 § 4 hyväksymässä rahoitusohjeessa.
Aktiivinen ja ennakoiva maksuvalmiuden seuranta mahdollistaa erilaisten rahoitusvaihtoehtojen hyödyntämisen ja vuoden 2025 aikana kaupunki ei ole nostanut lainkaan tilapäisluottoa maksuvalmiuden turvaamiseen. Vihreän sekä kestävän kehityksen rahoituksen hyödyntämistä hankkeiden rahoituksessa on toteutettu aktiivisesti, minkä avulla korkokustannuksia saadaan pienennettyä.
Lainasalkun korkosuojausten toteuttaminen on delegoitu vuosittain talousjohtajalle toimintojen sujuvuuden varmistamiseksi. Kuopion kaupungin rahoitusohjeen mukaan kaupungin lainasalkun tilanteesta raportoidaan kuukausiraporttien, osavuosiraporttien ja tilinpäätöksen yhteydessä sekä laajemmin vähintään kerran vuodessa kaupunginhallitukselle.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se
a. merkitsee rahoituskatsauksen tiedoksi;
b. päättää valtuuttaa talousjohtajan tekemään rahoituslaitosten kanssa solmittujen johdannaisyleissopimusten puitteissa yksittäisiä johdannaissopimuksia kaupungin lainoille ja leasingrahoitukselle rahoitusohjeessa kuvattujen periaatteiden mukaisesti vuoden 2026 aikana.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Konsernitiliin liitetyt yhteisöt ja niille myönnetyt limiitit
Kuopion kaupunginhallitus on päätöksellään 21.6.2021 § 236 tehnyt maksuliikenne- ja konsernitilisopimuksen Pohjois-Savon Osuuspankin kanssa 1.11.2021 alkaen toistaiseksi. Konsernitilissä ovat mukana Kuopion kaupunki ja sen tytäryhteisöt. Sopimuskaudella yhteisöjen määrä voi kasvaa tai vähentyä. Konsernitilissä mukana olevat yhteisöt saavat käyttää konsernitilin limiittiä kaupunginhallituksen päätöksessä asetettujen rajojen puitteissa.
Kuopion Sotekiinteistöt Oy on pyytänyt 1.000.000 euron limiittirajaa perustuen toiminnan alkuvaiheessa syntyviin mm. varainsiirtoverokustannuksiin sekä helpottamaan yrityksen maksuliikenteen hoitamista kiinteistön pts-, hoito- ja ylläpitokulujen rahoittamiseksi. Limiitin osalta pyyntö on tehty oletuksen mukaan, jossa kaikki Kuopion kaupungilla olleet sote-kiinteistöt tultaisiin siirtämään yhtiöön. Lopullinen listaus kiinteistöjen osalta päätetään 15.12.2025 kaupunginhallituksessa ja esityksessä yhtiöitettävien kiinteistöjen määrä on noin puolet kaikista sote-kiinteistöistä. Tästä johtuen kaupunginhallitukselle esitetään päätettäväksi pyydettyä pienempää limiitin määrää.
Servica Oy on päättänyt 26.11.2025 pidetyssä ylimääräisessä yhtiökokouksessa irtaantua Kuopion kaupunkikonsernista. Samassa Servican kokouksessa on päätetty uuden hallituksen kokoonpanosta, jolloin kaupungin määräysvalta yhtiöön on päättynyt. Näin ollen Servicaa tullaan jatkossa käsittelemään kirjanpidossa osakkuusyhteisönä. Konsernisuhteen purkautumista on valmisteltu yhteistyössä Kuopion kaupungin ja Servica Oy:n kesken.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se
a. liittää Kuopion Sotekiinteistöt Oy:n Kuopion kaupungin konsernitiliin 1.1.2026 ja poistaa Servica Oy konsernitilistä tammikuussa 2026.
b. myöntää Kuopion Sotekiinteistöt Oy:lle 750.000 euron limiitin ja poistaa Servica Oy:lle myönnetyn 5.000.000 euron limiitin. Muut limiitit säilyvät ennallaan.
c. valtuuttaa talousjohtajan allekirjoittamaan tarvittavat sopimusdokumentit pankin kanssa konsernitiliin tehtäviin muutoksiin liittyen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon käytössä olevien rakennusten siirto Kuopion Sotekiinteistöt Oy:lle
Kaupunginvaltuusto päätti 20.10.2025 (§ 76) perustaa osakeyhtiön, jonka toimialana on sosiaali- ja terveydenhuollon käytössä olevien kiinteistöjen vuokraus ja hallinta, sekä siirtää hyvinvointialueelle vuokratut ja vuokrattavat kiinteistöt yhtiöön 1.1.2026 alkaen. Päätös perustui kuntalain 126 §:n yhtiöittämisvelvoitteeseen, jonka tarkoituksena on turvata kilpailuneutraliteetti tilanteissa, joissa kunta toimii markkinoilla.
Valmistelun aikana on selvitetty kaikkien kohteiden siirtäminen yhtiöön, mutta talousmallinnusten ja riskianalyysin perusteella on päädytty ratkaisuun, jossa yhtiöön siirretään vain ne kohteet, joiden käytön oletetaan jatkuvan pidempään.
Talouden mallinnusten perusteella kokonaistaloudellisesti perustelluksi katsotaan pääomarakenteeksi malli, jossa noin 50 % siirretään kaupalla ja 50 % apportilla. Tämä rakenne tasapainottaa yhtiön lainamäärän ja varmistaa verotuksellisesti optimaalisen siirtotavan. Apportilla siirretään kohteet, joiden käyvät arvot ovat lähellä tasearvoa, sillä verotuksen poistopohjana on kirjanpitoarvo, kun siirron varainsiirtoverovapaus hyödynnetään.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se
a. hyväksyy liitteen mukaisen apporttiomaisuuden luovutuskirjan, jolla Kuopion kaupunki luovuttaa luovutuskirjassa yksilöidyt rakennukset Kuopion Sotekiinteistöt Oy:lle ja merkitsee vastikkeeksi 100 kappaletta Kuopion Sotekiinteistöt Oy:n uusia osakkeita sekä;
b. hyväksyy liitteen mukaisen rakennusten kauppakirjan, jolla Kuopion kaupunki myy kauppakirjassa yksilöidyt rakennukset Kuopion Sotekiinteistöt Oy:lle yhteensä 9.900.000,00 euron kauppahinnalla, joka jää kokonaan velaksi selostuksessa kerrotuin ehdoin ja;
c. valtuuttaa hallintopalvelut yhteistyössä tilapalveluiden kanssa tekemään edellä mainittuihin asiakirjoihin mahdollisesti tarvittavia teknisluontoisia korjauksia ja tarkennuksia ja;
d. valtuuttaa hallintojohtajan allekirjoittamaan apporttiomaisuuden luovutuskirjan ja rakennusten kauppakirjan kaupungin puolesta sekä;
e. toteaa, että yhteensä yhdeksän yhtiöittämisselvityksessä mukana ollutta kohdetta jäävät kaupungin omistukseen, koska niiden jättäminen yhtiön ulkopuolelle ei vaaranna kilpailuneutraliteetin toteutumista markkinavaikutusten ollessa selvitykseen perustuen korkeintaan vähäisiä ja;
f. päättää, että tämä päätös määrätään kuntalain 143 §:n mukaisesti heti täytäntöön pantavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Liittyminen Julkisen alan energiatehokkuussopimukseen 2026–2035
Suomessa käynnistyy uusi kansallinen energiatehokkuussopimuskausi vuosille 2026–2035, sopimuskausi on järjestyksessään jo neljäs. Kunnat liittyvät uudella kaudella mukaan Julkisen alan energiatehokkuussopimukseen.
Vapaaehtoiset sopimukset ovat valtion ja toimialojen yhdessä valitsema tapa täyttää Suomelle asetetut kansainväliset energiatehokkuusvelvoitteet. Kattavalla ja tuloksekkaalla sopimustoiminnalla velvoitteet on jatkossakin mahdollista saavuttaa ilman erillistä uutta lainsäädäntöä tai muita uusia velvoittavia keinoja.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että Kuopion kaupunki liittyy Julkisen alan energiatehokkuussopimukseen kaudelle 2026–2035.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Elinvoimajohtajan viran täyttäminen
Elinvoimajohtajan virka oli haettavana ajalla 22.10.-5.11.2025. Kelpoisuusvaatimuksena oli virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, riittävä kokemus julkisesta hallinnosta sekä yritysten, yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja TKI-toimintakentästä ja elinvoiman, elinkeinojen ja työllisyyden edistämisestä sekä johtamisesta.
Rekrytoinnissa käytettiin anonyymiä rekrytointia. Määräaikaan mennessä saatiin 47 hakemusta. Hakijoista 35 täytti viran kelpoisuusehdot. Elinvoimajohtajan viran haastatteluun kutsuttiin 5 kelpoisuusehdot parhaiten täyttävää hakijaa. Haastattelut toteutettiin 25.11.2025. Haastatteluryhmä päätti haastattelujen lisäksi kutsua 4 haastateltavista suostumuksensa mukaisesti henkilöarviointiin.
Viran täyttöä valmistellut työryhmä yksimielisesti esittää, että elinvoimajohtajan virkaan valitaan DI Timo Antikainen.
Antikaisella on virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, ja hän on vahvistanut täydennyskoulutuksin osaamistaan. Hän on toiminut useita vuosia johtajana sekä julkisella sektorilla että yrityssektorilla. Hänellä on vahva kansallinen ja kansainvälinen kokemus elinvoimapalveluiden laaja-alaisessa toimintakentässä toimimisesta ja verkostoitumisesta. Tavoitteellinen yhteistyö eri tasoisten oppilaitosten kanssa, erityiset tutkimukset ja kehitysyhteistyö ovat hänen vahvuuksiaan. Johtajaominaisuuksissa hänen vahvuutenaan näyttäytyvät strateginen johtaminen ja sidosryhmien johtaminen. Hänellä on näyttöjä myynnillisestä toimintatavasta ja markkinointihenkisestä työotteesta. Lisäksi hän on vahvistanut täydennyskoulutuksella markkinointiosaamistaan. Hänellä on luontevat esiintymis-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot eri verkostoissa sekä kansainvälistä kokemusta ja verkostoja.
Kaupunginhallitukselle esitetään,
a. että elinvoimajohtajan virkaan valitaan DI Timo Antikainen. Hakemusten, niistä tehdyn ansiovertailun, haastattelujen ja henkilöarvioinnin muodostaman kokonaisarvioinnin perusteella Timo Antikainen täyttää soveltuvimmin ja laaja-alaisemmin viran pätevyydet ja ominaisuudet, joita viran menestyksellinen hoitaminen edellyttää.
b. että viran täytössä noudatetaan kuuden (6) kuukauden koeaikaa.
c. että virka kuuluu kokonaistyöajan ja -palkkauksen piiriin tehtäväkohtaisen palkan ollessa 9800 euroa.
d. että virkaan valitun tulee 30 päivän kuluessa valintapäätöksen tiedoksi saannista esittää hyväksytty lääkärintodistus terveydentilastaan.
e. että kaupunginjohtaja valtuutetun tekemään virkavaalin vahvistamispäätöksen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Sivistysjohtajan viran täyttäminen
Sivistysjohtajan virka oli haettavana ajalla 22.10.-5.11.2025. Kelpoisuusvaatimuksena oli virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, riittävä kokemus sivistyspalveluista sekä johtamisesta.
Rekrytoinnissa käytettiin anonyymiä rekrytointia. Määräaikaan mennessä saatiin 41 hakemusta. Hakijoista 27 täytti viran kelpoisuusehdot. Sivistysjohtajan viran haastatteluun kutsuttiin 5 kelpoisuusehdot parhaiten täyttävää hakijaa. Haastattelut toteutettiin 14.11. ja 25.11.2025. Haastattelujen lisäksi 4 haastateltavista kutsuttiin suostumuksensa mukaisesti henkilöarviointiin.
Kaksi parhaiten menestynyttä hakijaa, KT Mikko Ripatti ja KT Jani Kaasinen täyttävät viran kelpoisuusehdot ja muut ominaisuudet parhaiten.
Viran täyttöä valmistellut työryhmä yksimielisesti esittää, että sivistysjohtajan virkaan valitaan KT Mikko Ripatti. Hakemusten, niistä tehdyn ansiovertailun, haastattelujen ja henkilöarvioinnin muodostaman kokonaisarvioinnin perusteella Mikko Ripatti täyttää soveltuvimmin ja laaja-alaisemmin viran pätevyydet ja ominaisuudet, joita viran menestyksellinen hoitaminen edellyttää. Hänen kieltäytymisensä varalle viran vastaanottamisesta valitaan KT Jani Kaasinen.
Mikko Ripatti on koulutukseltaan kasvatustieteiden tohtori pääaineena kasvatustiede ja sivuaineena teologia. Hän on vahvistanut johtamisosaamistaan johtamisen erikoisammattitutkinnolla ja rehtoreiden johtamiskoulutuksella. Hänellä on laaja kokemus eri kasvatus- ja koulutusalan johtotehtävissä usean vuoden ajalta. Työkokemus on pääasiassa julkiselta sektorilta. Hänen johtamisprofiilinsa on tasainen. Hän kykenee mukauttamaan eri johtamistyylejä tilanteiden mukaisesti. Hänellä on potentiaalia uudistavaan kehittämiseen, aidosti ihmiset huomioivaan johtamiseen ja luotettavaan operatiivisesta tasosta huolehtimiseen. Hänellä on näyttöä kehittämisorientoivasta toimintatavasta. Hänelle on luontevaa käyttää työkielenä sekä suomea että englantia. Hänellä on näyttöä toimialaan kuuluvien palveluiden strategisesta ja verkostojen johtamisesta.
Jani Kaasinen on koulutukseltaan kasvatustieteiden tohtori pääaineena kasvatustiede. Hänellä on monipuolinen kasvatus- ja koulutusalan työkokemus julkisella sektorilla usean vuoden ajalta. Johtamiskokemusta sivistystoimialalla hänellä on seitsemän vuotta. Johtamisprofiilinsa mukaan hänen vahvuutensa on operatiivisessa ja ihmisten johtamisessa. Hän on tottunut johtamaan johtajia ja hän kykenee delegoimaan. Hänen toimintatyylinsä on kehittämisorientoitunut. Hänellä on hyvä viran edellyttämä kielitaito. Hänellä on näyttöä toimialaan kuuluvien palveluiden strategisesta johtamisesta ja toimialan talouden johtamisesta.
Kaupunginhallitukselle esitetään,
a. että sivistysjohtajan virkaan valitaan KT Mikko Ripatti. Hakemusten, niistä tehdyn ansiovertailun, haastattelujen ja henkilöarvioinnin muodostaman kokonaisarvioinnin perusteella Mikko Ripatti täyttää soveltuvimmin ja laaja-alaisemmin viran pätevyydet ja ominaisuudet, joita viran menestyksellinen hoitaminen edellyttää.
b. että Ripatin viran vastaanottamisesta kieltäytymisen varalle valitaan KT Jani Kaasinen.
c. että viran täytössä noudatetaan kuuden (6) kuukauden koeaikaa.
d. että virka kuuluu kokonaistyöajan ja -palkkauksen piiriin ja palkka on 9800 euroa/kk.
e. että virkaan valitun on toimitettava 30 päivän kuluessa valintapäätöksen tiedoksi saannista hyväksytty lääkärintodistus terveydentilastaan.
f. että kaupunginjohtaja valtuutetun tekemään virkavaalin vahvistamispäätöksen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Elinvoimajohtajan avoimen viran hoitaminen määräaikaisesti
Elinvoimajohtajan virkaan valittu ei pysty aloittamaan virkaan kuuluvien tehtävien hoitamista 1.1.2026.
Työantaja tekee viran täyttämisen kiireellisyyden vuoksi päätöksen, jonka mukaan viran tehtävien hoito täytetään sisäisesti määräajaksi. Työnantaja on tiedustellut elinkeinojohtaja Jukka Pitkäseltä kiinnostusta avoimen viran hoitamiseen, kunnes virkaan valittu aloittaa virkaan kuuluvien tehtävien hoitamisen.
Jukka Pitkänen on antanut suostumuksensa avoimen viran hoitamiseen.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että elinvoimajohtajan virkaa hoitaa elinkeinojohtaja Jukka Pitkänen siihen saakka, kunnes virkaan valittu aloittaa virkaan kuuluvien tehtävien hoitamisen. Pitkäselle laaditaan viranhoitomääräys, joka on voimassa siihen saakka, kunnes uusi johtaja aloittaa virassaan, kuitenkin enintään 1.3.2026 saakka.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Sivistysjohtajan avoimen viran hoitaminen määräaikaisesti
Sivistysjohtajan virkaan valittu ei pysty aloittamaan virkaan kuuluvien tehtävien hoitamista 1.1.2026.
Työantaja tekee viran täyttämisen kiireellisyyden vuoksi päätöksen, jonka mukaan viran tehtävien hoito täytetään sisäisesti määräajaksi. Työnantaja on tiedustellut apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkankaan kiinnostusta avoimen viran hoitamiseen, kunnes virkaan valittu aloittaa virkaan kuuluvien tehtävien hoitamisen.
Pekka Vähäkangas on antanut suostumuksensa avoimen viran hoitamiseen.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että sivistysjohtajan virkaa hoitaa apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas siihen saakka, kunnes virkaan valittu aloittaa virkaan kuuluvien tehtävien hoitamisen. Vähäkankaalle laaditaan viranhoitomääräys, joka on voimassa siihen saakka, kunnes uusi johtaja aloittaa virassaan, kuitenkin enintään 1.3.2026 saakka.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
—
Kaupunginhallituksen kokouslistat ja päätökset kokonaisuudessaan: Kaupunginhallitus | Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki
Elinvoima- ja sivistysjohtajien valinnasta on tehty erillinen tiedote (kuopio.fi).