Runkolinjaston varren täydennysrakentamisselvitys 2024–2026

Joukkoliikenteen runkolinjat ovat Kuopion lähivuosien tärkein joukkoliikenteen kehittämistoimenpide. Samalla se on merkittävä investointi kaupunkikehitykseen runkolinjareittien varrella.

Joukkoliikenteen runkolinjat sisältyvät kaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämistoimenpiteenä valtion ja Kuopion kaupunkiseudun väliseen MAL-sopimukseen, Kuopion kaupunkiseutusuunnitelmaan sekä Kuopion seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Runkolinjoilla pyritään mahdollistamaan nykyistä aikatauluvapaampi liikkuminen vuorovälejä tihentämällä ja liikennöintiaikoja laajentamalla. Runkolinjastot toteutetaan kahdessa vaiheessa, josta ensimmäisen vaiheen linjojen 4, 5 ja 6 toteutus ajoittuu vuoteen 2026. Mikäli ensimmäisen vaiheen kokemukset ovat hyviä, voidaan runkolinjastoa laajentaa toisessa vaiheessa muille potentiaalisille reiteille tai alueille.

Runkolinjat ovat vahvasti sidoksissa maankäyttöön. Runkolinjastot tarvitsevat tuekseen tehokasta maankäyttöä ja tehokas maankäyttö vahvaa runkolinjastoa. Täydennysrakentamisen keskittäminen runkolinjaston varrelle toteuttaa MAL-sopimuksen ja kaupunkiseutusuunnitelman tavoitetta, jossa asuinrakentamisen uudesta kerrosalasta 80 % ohjataan keskuksiin tai vahvan joukkoliikenteen varrelle. Lisäksi keskittäminen toteuttaa Kuopion joukkoliikenneohjelman tavoitetta, joka ohjaa myös 60 % elinkeinorakentamisen kerrosalasta vahvan joukkoliikenneverkon palvelualueelle.

Runkolinjaston varren täydennysrakentaminen tukee runkolinjaston kehittämistä, monipuolistaa kaupungin yritys- ja asuintonttitarjontaa sekä hillitsee kaupunkirakenteen laajenemispaineita. Maankäytön tehostaminen olemassa olevan rakenteen sisällä mahdollistaa olevan kunnallistekniikan tehokkaan hyödyntämisen ja kaupunkirakenteen reunamilla laajojen yhtenäisten viheralueiden säilyttämisen. Keskittämällä rakentamista vahvan joukkoliikenteen alueelle vastataan lisäksi kaupungin ilmastotavoitteisiin vähentämällä autoilun tarvetta. Aluekohtaisesti täydennysrakentamisella pyritään kasvattamaan alueiden vetovoimaa muun muassa monipuolistamalla alueiden talotyyppijakaumaa, vahvistamalla nykyisiä palvelukeskittymiä ja kehittämällä kaupunkikuvaa.

Vuosien 2024–2026 aikana toteutettavassa runkolinjaston varren täydennysrakentamisselvityksessä kartoitetaan täydennysrakentamisen mahdollisuudet ensimmäisen vaiheen runkobussilinjaston ja potentiaalisten toisen vaiheen linjojen 7 ja 20 varrelta. Selvityksessä etsitään asuin- tai yrityskäyttöön soveltuvia täydennysrakentamisen paikkoja jalankulkuetäisyydeltä suunnitelluista runkolinjapysäkeistä ja vyöhykkeellä sijaitsevien palvelukeskittymien läheisyydestä. Kartoitukset toimivat asemakaavoitusohjelman tukena tulevaisuudessa.

Lisätietoa runkobussilinjoista Vilkun sivuilta.

Osallistaminen

Kuntalaisia osallistetaan selvitystyöhön kyselyiden ja yleisötilaisuuksien avulla.

Selvitykseen liittyvä ensimmäinen asukaskysely toteutettiin syksyllä 2024, jonka tuloksia hyödynnettiin täydennysrakentamiskohteita kartoitettaessa runkolinjan 4 varrelta Neulamäessä, Niiralassa, Männistössä, Linnanpellolla, Saarijärvellä ja Kelloniemessä.

Asukkailla on nyt mahdollista antaa palautetta näistä esitettävistä täydennysrakentamiskohteista ja niiden soveltuvuudesta kyselyn kautta, joka on avoinna 27.11.-11.12.2025.

Selvitystyöstä järjestetään myös yleisötilaisuus maanantaina 8.12.2025 pääkirjaston kokoussalissa kello 16.30–18.30.  

Tulokset koostetaan osaksi lopullista täydennysrakentamisselvitystä ja niitä hyödynnetään jatkotyössä. Selvityksen tuloksia hyödynnetään osaltaan myös Kuopion seuraavan laajan strategisen kaupunkikehittämishankkeen (Kuopio Plus) toteutuksessa. 

Täydennysrakentamisselvitys runkolinjan 4 osalta annetaan kaupunkirakennelautakuntalle tiedoksi 14.1.2026. 

Työn edistyminen

Tähän koostetaan tietoa selvityksen edistymisestä.

21.8.2024 Kaupunkirakennelautakunta hyväksyi runkolinjaston täydennysrakentamisselvityksen työsuunnitelman.

27.11.2025 Runkolinjaston täydennysrakentamisselvitys etenee – asukkaat voivat vaikuttaa linjan 4 suunnitelmiin