Kuopion kaupungin lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta 2025 – 2032

Väylävirasto on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025-2032. Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet, jonka talouskehyksen määrittelee Liikenne 12-suunnitelma. Kuopion kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 11.12.2023 ja painottaa lausunnossaan seuraavia asioita.

Kuopion seudun, Pohjois-Savon maakunnan ja koko Itä-Suomen osalta investointiohjelma ei edelleenkään vastaa riittävästi Liikenne 12-suunnitelman tavoitteisiin.

Muuttunutta toimintaympäristöä on huomioitu uudessa investointiohjelmassa, mutta tarkasteltaessa varsinaisten investointihankkeiden kohdentumista, maan eri osien tasapuolinen kehittäminen ei toteudu.

Geopoliittisen tilanteen muutokset ovat suurimmat juuri itäisessä Suomessa. Itä-rajan turvallisuustilanteen pidempiaikainen muuttuminen on kasvava peruste huolehtia alueen elinvoimasta ja infran toimivuudesta.

Itäisen Suomen tie- ja ratainfrastruktuurin jälkeenjääneisyyden ja jatkuvasti lisääntyvän korjausvelan vuoksi perusväylänpidossa korostuu koko väyläverkoston käytettävyys- ja toimintavarmuus. Tämä ei näy riittävästi investointiohjelman sisällössä.

Koko Suomen huoltovarmuuden ja turvallisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että investointiohjelma ottaa painokkaammin huomioon elinvoimaisen itäisen Suomen kehittämisen edellytykset.

-Liikenneverkon strategisessa tilannekuvassa on geopoliittisen tilanteen vuoksi tarkasteltava painokkaammin Suomen sisäisiä muuttuneita liikennevirtoja sekä huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden tarpeita (elintarvikehuolto, energiahuolto, kriittiset mineraalit, puukuljetukset, sotilaallinen liikkuvuus, vientikuljetukset), toteaa kaupunginjohtaja Soile Lahti.

Vaikka investointiohjelmaluonnoksen kokonaissummat ovat valtakunnallisella tasolla suurempia, on tilanne Kuopion seudun ja koko Pohjois-Savon maakunnan todellisiin tarpeisiin nähden riittämätön.

Varautumisen, huoltovarmuuden ja aluetalouden näkökohdat sekä väyläinvestointien jälkeenjääneisyys tulee ottaa vahvemmin huomioon lähivuosien investointiohjelmassa.