Häiriö- ja hätätilanteet

Kiireellisessä hätätilanteessa soita 112

Hätänumeroon 112 tulee soittaa aina kiireellisissä, todellisissa hätätilanteissa hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa, tai jos on syytä epäillä näin olevan.

Onnettomuustilanteessa jokaisella on lain mukaan velvollisuus pysähtyä onnettomuuspaikalle, ryhtyä kykyjen mukaisiin pelastustoimiin ja tehdä hätäilmoitus.

Kun soitat hätänumeroon 112: vastaa kysymyksiin, toimi annettujen ohjeiden mukaisesti ja lopeta puhelu vasta, kun saat luvan.

On myös suositeltavaa ladata puhelimeen 112-sovellus.

Vaaratiedote ja vaaramerkki

Vaaratiedote on viranomaisten tärkein keino varoittaa asukkaita. Vaaratiedote annetaan aina väestöhälyttimellä soitettavan yleisen vaaramerkin lisäksi. Vaaratiedote luetaan radiossa ja näytetään teksti-TV:n sivulla 112 sekä tarvittaessa myös televisiossa ruudun yläreunassa juoksevana tekstinä. Vaaratiedote julkaistaan myös muun muassa 112 Suomi -sovelluksessa, YLE:n uutisvahtisovelluksessa sekä sivustoilla pelastustoimi.fi ja 112.fi.

Yleinen vaaramerkki on yhden minuutin pituinen nouseva ja laskeva äänimerkki tai viranomaisen kuuluttama varoitus. Nousevan jakson pituus on 7 sekuntia ja laskevan jakson pituus samoin 7 sekuntia. Yleiseen vaaramerkkiin liittyy aina vaaratiedote. Kuullessasi yleisen vaaramerkin siirry sisätiloihin ja seuraa uutisointia ja viranomaistiedotteita. Varmista uutisten ja tiedotteiden alkuperä.

Häiriötilanteet

Hätänumeroon ei soiteta kiireettömissä asioissa eikä kyselytarkoituksessa. Tämä pätee myös erilaisissa häiriötilanteissa, joissa tiedustelusoitot saattavat tukkia hätänumeron.

Häiriötilanteella tarkoitetaan uhkaa tai tapahtumaa, joka vaarantaa, ainakin hetkellisesti, yhteiskunnan turvallisuutta. Esimerkkeinä häiriötilanteista ovat sähkönjakelun häiriöt, myrskyt, tulvat ja vesiepidemiat.

Häiriötilanteessa tiedustelut ja ilmoitukset häiriöistä tulee soittaa palveluntarjoajan vikapalvelunumeroon. Talleta palveluntarjoajan (sähkö, vesi, lämmitys, liikenne) vikapalvelunumero jo etukäteen kännykkääsi.

Häiriötilanteissa Kuopion kaupunki tiedottaa tilanteen etenemisestä ja ohjeista verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa sekä yleisissä tiedotusvälineissä. Suhtaudu pelkästään sosiaalisessa mediassa leviäviin uutisiin varauksella ja varmista tietojen alkuperä.
Myös pelastuslaitos antaa tiedotteita hätätilanteissa.

Veden tuotannossa esiintyvät häiriöt

Vesihuollon päivystykseen voi ilmoittaa vikatilanteista kuten vesijohtovuodoista, vesikatkoista, vesimittarin vuotamisesta sekä puuttuvista ja viallisista kaivonkansista. Vedenlaatuhäiriöistä voi ilmoittaa päivystysnumeroon 017 185 362 (24 h). Muut päivystysnumerot ja lisätiedot löytyvät Kuopion Veden sivuilta: www.kuopionvesi.fi

Ilmoita kaatuneista ja kaatumassa olevista puista

Kun Ilmatieteenlaitos on antanut varoituksen esimerkiksi kovista myrskytuulista, Pohjois-Savon pelastuslaitos seuraa tehostetusti tilannetta, informoi tapahtuneista muutoksista sekä antaa tarvittaessa apua ihmisten terveyden tai hengen vaarantavissa tilanteissa.

Linjalle kaatuneista tai kaatumassa olevista puista tulee ilmoittaa Savon Voima Verkon vikailmoitusnumeroon 0800 307 400 / Kuopion Energian vikapalvelunumeroon 0800 180 330

Mikko Moilanen

Turvallisuuspäällikkö