Osaamistilin pilotointi etenee – oivalluksia ja ajatuksia 

Osaamistilin pilottihanke on lähtenyt kesän jälkeen etenemään vauhdikkaasti. Lyhytkoulutusmallia on tarkasteltu useista eri näkökulmista, ja uusien ajatusten myötä myös ajattelu kehittyy ja hankkeen fokus tarkentuu. Tämä ajattelun jalostuminen auttaa meitä tunnistamaan entistä paremmin hankkeen mahdollisuudet sekä ne asiat, joihin on hyvä kiinnittää erityistä huomiota nyt, kun asiakastyö on alkanut. 

Käydään aluksi kertauksena läpi hankkeen tavoitteet. Hankkeen tavoitteena on: 

  • kehittää lyhytkestoinen ja joustava koulutusmalli, joka edistää työnhakijoiden osaamisen kehittymistä ja työllistymistä 
  • tunnistaa osaamisvajeita ja edistää jatkuvaa oppimista 
  • luoda verkostomainen yhteistyömalli eri toimijoiden, kuten oppilaitosten, järjestöjen ja yritysten kanssa 

Keskeinen kysymys hankkeen onnistumisen kannalta on tunnistaa nimenomaisesti se osaaminen, joka edistää työllistymistä, sekä se osaamisen puute, joka voi toimia työllistymisen esteenä. Olemme pyrkineet selvittämään vastausta näihin kysymyksiin keräämällä tietoa Kuopion alueella toimivilta henkilöstöpalvelualan yrityksiltä sekä kyselyin että haastatteluin. Henkilöstöpalvelualan yritykset ovat tuoneet esille, että heidän työnantaja-asiakkaansa arvostavat työnhakijoissa sekä ns. pehmeitä taitoja että niin sanottua kovaa osaamista. Pehmeistä taidoista mainittiin muun muassa asenne, halu oppia ja taito toimia osana työyhteisöä. Kovista taidoista mainittiin puolestaan laaja skaala erilaisia, usein nopeastikin opittavissa olevia työtehtäviä, kuten tietyn työvälineen käyttö tai työtehtävän omaksuminen. Nämä keskustelut antoivat meille hyvää osviittaa siitä, millaisten koulutusten kautta osaamisen kehittämistä olisi hyvä lähteä edistämään niin, että osaaminen kohtaa työelämän tämänhetkiset tarpeet. Näitä keskusteluja tullaan käymään jatkuvasti koko hankkeen ajan, sillä tilanteiden muuttuessa myös tarpeet muuttuvat. 

Kun osaamisen kehittämisen tarve on tunnistettu, päästään seuraavaan kysymykseen: milloin osaamisvaje on täytettävissä muutaman tunnin mittaisella koulutuksella ja milloin taas tarvitaan pidempi oppimisen polku? Me hankkeen työntekijät olemme tarkastelleet koulutusideoita muun muassa vertaamalla niitä jo olemassa oleviin koulutuksiin, niiden sisältöihin ja arvioituun kestoon. Tunnistamme, että tietyt osaamisvajeet vaativat pitkäkestoisen koulutuksen lisäksi myös sellaisia sertifikaatteja ja pätevyyksiä, joita ei voi hankkia lyhytkoulutuksilla. Kuitenkin tunnistamme myös sellaisia osaamistarpeita, joiden täyttämiseksi lyhytkoulutukset näyttävät erittäin kiinnostavilta vaihtoehdoilta. Olemmekin päättäneet lähteä rohkeasti ideoimaan lyhytkoulutuksia erilaisista aihealueista ja erilaisiin asiakastarpeisiin. Koulutusten toimivuutta pyritään arvioimaan asiakaspalautteen, koulutuksen tuottajien konsultoinnin sekä esimerkiksi sen perusteella, miten luontevasti koulutuksen jälkeinen palvelupolku asiakkaalle eri tilanteissa rakentuu. 

Opiskeluaikoinani minulla oli paljon onnea sen suhteen, että pääsin monien suorastaan nerokkaiden opettajien oppiin. Eräs opettajani tapasi viljellä sanontaa: ”hyvin suunniteltu on vain hyvin suunniteltu”. Tämä oppi on hyvä pitää mielessä myös meillä hankkeessa. Eräs hankkeen onnistumisen edellytyksistä on nimittäin se, kuinka pystymme löytämään lyhytkoulutuksille mahdollisimman monta laadukasta tuottajaa. Tunnistamme, että tarvitsemme kouluttamiseen uusia, erilaisia lähestymistapoja ja avauksia, jotta voisimme tarjota asiakkaille mahdollisuuden kehittää osaamistaan relevantilla tavalla – myös silloin, kun koulutuksen kesto vastaa pituudeltaan vain muutaman päivän perehdytystä. Näitä uusia näkökulmia ja ajatuksia pyrimme houkuttelemaan mukaan tekemällä palvelukuvauksista erilaisia, jos mahdollista, jopa uskaliaita. Nyt on todellakin lupa tehdä omalla tavalla ja eri tavalla. Kutsummekin koulutuksen tarjoajat ravistelemaan rohkeasti puuta – jännitetään yhdessä, mitä sieltä putoaa! 

Jarkko Vanhanen

Jarkko Vanhanen

Työllisyysasiantuntija

Työl­li­syys­pal­ve­lu