Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki

Pieni lapsi kiipeilee leikkepuistossa.

Esiopetuksessa lapsen oppimista ja esiopetukseen osallistumista voidaan tukea erilaisilla keinoilla. Esiopetuksen toimintatapoja ja oppimisympäristöjä muunnellaan niin, että jokainen lapsi voi oppia ja toimia osana vertaisryhmää. Ryhmän tarpeisiin vastataan erilaisilla opetusjärjestelyillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla, joilla edistetään kaikkien lasten oppimista, osallisuutta ja esiopetusyhteisöön kiinnittymistä.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat osa kaikkea esiopetuksen toimintaa. Niillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla pyritään ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista. Ryhmässä toteutetaan sellaisia opetusjärjestelyjä ja tukimuotoja, joista hyötyvät useat lapset. Näin tuetaan kaikkien lasten yhdenvertaista oikeutta oppimiseen ja turvataan lapsille sopivat opetuksen järjestämiseen ja oppimisen tuen tarpeisiin perustuvat järjestelyt.

Mikäli oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä vastaamaan lapsen tarpeisiin, arvioidaan lapsikohtaisen tuen tarvetta. Lapsikohtaisesta tuesta tehdään hallintolain mukainen päätös. Lapsikohtaisen tuen päätöksessä voidaan päättää lasta hyödyttävistä apuvälineistä, tulkitsemis- ja avustajapalveluista, säännöllisestä tai kokoaikaisesta erityisopettajan antamasta opetuksesta.