Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki
Esiopetuksessa lapsen oppimista ja esiopetukseen osallistumista voidaan tukea erilaisilla keinoilla. Esiopetuksen toimintatapoja ja oppimisympäristöjä muunnellaan niin, että jokainen lapsi voi oppia ja toimia osana vertaisryhmää. Ryhmän tarpeisiin vastataan erilaisilla opetusjärjestelyillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla, joilla edistetään kaikkien lasten oppimista, osallisuutta ja esiopetusyhteisöön kiinnittymistä.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat osa kaikkea esiopetuksen toimintaa. Niillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla pyritään ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista. Ryhmässä toteutetaan sellaisia opetusjärjestelyjä ja tukimuotoja, joista hyötyvät useat lapset. Näin tuetaan kaikkien lasten yhdenvertaista oikeutta oppimiseen ja turvataan lapsille sopivat opetuksen järjestämiseen ja oppimisen tuen tarpeisiin perustuvat järjestelyt.
Mikäli oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä vastaamaan lapsen tarpeisiin, arvioidaan lapsikohtaisen tuen tarvetta. Lapsikohtaisesta tuesta tehdään hallintolain mukainen päätös. Lapsikohtaisen tuen päätöksessä voidaan päättää lasta hyödyttävistä apuvälineistä, tulkitsemis- ja avustajapalveluista, säännöllisestä tai kokoaikaisesta erityisopettajan antamasta opetuksesta.
-
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetuksessa.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan esiopetuksen henkilöstön ja Pohjois-Savon hyvinvointialueen suunnitelmallisena yhteistyönä lasten ja heidän huoltajiensa sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa. Opiskeluhuolto on kaikkien esiopetuksessa työskentelevien ja opiskeluhuoltopalveluista vastaavien ammattilaisten yhteinen tehtävä. Opiskeluhuoltopalveluja antavat psykologit, kuraattorit, neuvola ja yksilökohtainen asiantuntijaryhmä. Opiskeluhuolto on sekä yhteisöllistä että yksilökohtaista työtä.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ennaltaehkäisevää ja ensisijainen tapa toteuttaa opiskeluhuoltoa esiopetuksessa.
Jokaisessa esiopetuksen toimipaikassa toimii yksikkökohtainen opiskeluhuoltoryhmä, jota johtaa varhaiskasvatusyksikön johtaja. Tähän monialaiseen yhteisölliseen opiskeluhuollon työryhmään kuuluvat varhaiskasvatusyksikön johtajan lisäksi lastenneuvolan terveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, esiopetuksen henkilöstön edustaja sekä huoltajien edustaja. Opiskeluhuoltoryhmässä asioita käsitellään vain yleisellä ja yhteisöllisellä tasolla. Yksikkökohtainen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu toimintavuosittain suunnitellusti vähintään kaksi kertaa. Syksyn kokoontumisessa laaditaan yksikkökohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma, joka tarkentaa kaikkia esiopetusryhmiä ja kouluja koskevaa Kuopion kaupungin esi- ja perusopetuksen opiskeluhuoltosuunnitelmaa.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon lisäksi lapsilla on oikeus opiskeluhuoltopalveluihin, joita ovat ikäryhmälle tarkoitetut neuvolapalvelut sekä kuraattori- ja psykologipalvelut. Yksilökohtainen opiskeluhuolto perustuu aina huoltajan suostumukseen. Lapsen osallisuus, omat näkemykset ja mielipiteet otetaan huomioon häntä koskevissa ratkaisuissa hänen ikänsä ja kehityksen mukaisesti. Vuorovaikutus on avointa, kunnioittavaa ja luottamuksellista. Opiskeluhuoltotyössä noudatetaan tietojen luovuttamista ja salassapitoa koskevia säännöksiä.
-
Lapsella on oikeus aloittaa perusopetus vuotta säädettyä aikaisemmin, jos lapsella on psykologisten ja tarvittaessa lääketieteellisten selvitysten perusteella edellytykset suoriutua opiskelusta. Huoltajan on hankittava lausunto yksityiseltä palvelun tuottajalta. Opetuksen järjestäjä voi mainittujen selvitysten perusteella antaa lapselle luvan aloittaa perusopetus vuotta säädettyä aikaisemmin.
Huoltaja voi tarvittaessa hakea lapselleen lykkäystä koulunkäynnin aloittamisessa. Hakemukseen on liitettävä psykologinen tai lääketieteellinen selvitys lykkäyksen perusteista.
Lapsella on oikeus osallistua esiopetukseen perusopetuksen aloittamista edeltävänä vuonna, mikäli lapselle on tehty päätös perusopetuksen poikkeavasta aloittamisesta.
Lue lisää koulun aloittaminen 6- tai 8-vuotiaana.
-
Varhennetun oppivelvollisuuden tavoitteena on vahvistaa lapsen oppimisvalmiuksia niin, että hänellä on mahdollisuus oppia ja kehittyä täyteen potentiaaliinsa. Esiopetuksen alkamista varhennetaan ja oppivelvollisuus alkaa vuotta säädettyä aikaisemmin, jos lapsen arvioidaan tarvitsevan enemmän aikaa esi- ja perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi oppiskyvyn ja kokonaiskehitykseen vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen vuoksi.
Varhennetun oppivelvollisuuden päätöksen saaneen lapsen oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kuin lapsi täyttää 6 vuotta. Lapsen tulee osallistua esiopetukseen, joka kuuluu oppivelvollisuuteen. Päätöksen saaneella lapsella on oikeus saada esiopetusta sinä vuonna, jona hän täyttää 5- vuotta. Esiopetus voi kestää kaksi vuotta lapsen ollessa 5- ja 6- vuotias.
Varhennettua oppivelvollisuutta koskevaa hallintopäätöstä tehtäessä hyödynnetään lapsesta mahdollisesti annettuja psykologisia tai lääketieteellisiä lausuntoja tai muuta vastaavaa selvitystä. Päätöksenteon kannalta olennaista on, että lausunnosta tai selvityksestä käy ilmi, miksi lapsi hyötyisi varhennetusta oppivelvollisuudesta. Päätöstä tehtäessä voidaan myös hyödyntää terveydenhuollon kanssa yhteisesti aiemmin tai arvioinnin aikana muodostettua näkemystä lapsen tilanteesta.
Päätös tehdään aina perustuen lapsen tilanteen kokonaisarviointiin, hänen vahvuuksiinsa ja yksilöllisen tuen tarpeisiinsa.
-
Erikoissairaanhoidon potilaana olevan lapsen esiopetus järjestetään ensisijaisesti lapsen omassa esiopetusryhmässä.
Alavan koulu on Kuopion kaupungin sairaalakoulu. Alavan koulussa annetaan oppimista ja esiopetukseen osallistumista ylläpitävää sekä lapsen hoitotavoitteita tukevaa kokonaiskuntoutuksellista opetusta. Alavan koulu järjestää opetuksen Kuopion yliopistollisessa sairaalassa eri yksiköissä ja Niuvanniemen sairaalan NEVA-yksikössä tutkimus ja hoito-osastoilla oleville esi- ja perusopetusikäisille oppilaille. Lisäksi Alavan, Laineen ja Puistolan yksiköissä opetusta tarjotaan erikoissairaanhoidon polikliinisessa hoitosuhteessa oleville lapsille määräaikaisena toimintana.