Oppimisen tuki

Kuvassa on välitunnilla kolme alakouluikäistä oppilasta, joista yhdellä on pallo kädessä.

Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuki uudistui 1.8.2025

Perusopetuksen oppimisen tuen malli otettiin käyttöön elokuussa 2025. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa oppilaan oikeutta laadukkaaseen, oikea-aikaiseen ja tarpeenmukaiseen tukeen.

Kolmiportainen tuki jäi historiaan

Perusopetuksen lainsäädännössä oli käytössä kolmiportainen tuki: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. 1.8.2025 alkaen tästä mallista luovuttiin. Jatkossa oppilaita ei enää siirretä eri tuen portaille vaan tuki viedään suoraan oppilaan luokse, osaksi opetusta ja ryhmää. Uusi tukimuoto rakentuu seuraavista oppimisen edellytyksiä tukevista osa-alueista:

  • Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt: Uudistus tuo lisää velvoitteita suunnitella ja toteuttaa opetusta, joka vastaa kunkin ryhmän tarpeita. Uudistuksen tukemiseksi voidaan hyödyntää erilaisia ratkaisuja, kuten opetuksen eriyttämistä, samanaikais- ja yhteisopetuksen lisäämistä sekä oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantamista.
  • Ryhmäkohtaiset tukimuodot: Uudistus korostaa lapsen ja oppilaan oikeutta saada ryhmätasolla toteutettavia tukimuotoja. Näitä voivat olla esimerkiksi opettajan antama yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus tai erityisopettajan tarjoama tuki muun opetuksen yhteydessä.
  • Oppilaskohtaiset tukitoimet: Mikäli ryhmässä annettava tuki ei ole riittävä, oppilaat voivat saada myös yksilöllisiä tukitoimia. Näitä voivat olla muun muassa erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama pienryhmäopetus tai erityisluokkatoiminta, sekä tulkitsemis- ja avustajapalvelut tai apuvälineet.

Uudistus vahvistaa vertaisoppimista ja tukee inklusiivista toimintakulttuuria, joka nähdään kaikkia oppilaita koskevana ja perusopetuksen järjestämiseen liittyvänä periaatteena, arvona ja kokonaisvaltaisena tapana ajatella. Tavoitteena on, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä omista lähtökohdistaan käsin.

Laura Sirviö

Koordinaattori