Rakentamisen lomakkeet, ohjeet ja linkit

Kuva talvisesta kaupunkipihasta jonka taustalla on lämpimästi valaistuja kaupunkikerrostaloja

Sivulle on koottu rakentamisen aikana tarvittavia lomakkeita, ohjeita ja linkkejä.

Käsittele lupa-asiaasi Lupapisteessä
Lupapiste Tämä linkki aukeaa uuteen välilehteen

Kuopiossa ja Suonenjoella käytetään pääsääntöisesti Lupapiste -palvelussa olevia sähköisiä dokumentteja. Osa dokumenteista tulee kuitenkin toimittaa palveluun erikseen.

Lupahakemuksen liitteet

Rakennusvaiheen dokumentit

Aloituskokouksessa sopien työmaalla voidaan myös käyttää erillistä tarkastusasiakirjaa, jolloin Lupapiste -palvelussa käytetään tarkastusasiakirjan yhteenveto -asiakirjaa, johon on koottu otsikkotasolla työmaan tarkastuskohteet.

Ohjeet ja yhtenäiset käytännöt

Kuopio on ollut  Suomen suurimpien kaupunkien kanssa kehittämässä tulkintoja erilaisista rakentamismääräyksistä. Yhteistyötä kutsutaan TOPTEN-tulkinnoiksi ja eri määräyksistä on tehty tulkintakortteja asiakkaidemme avuksi. Tarkoituksena on selkeyttää rakentamismääräyksiä ja vähentää tulkintaeroja eri paikkakuntien välillä. Käy katsomassa, löytyisikö vastaus kysymykseesi TOPTEN-korteista

Voimassa olevat rakennusjärjestykset

Keskeisin lainsäädäntö